Missnöjd kund ARN-anmäler: AC:n lagades aldrig

Redan när bilen köptes lyste motorlampan och AC:n fungerade inte. Efter flera reparationer har kunden tröttnat och anmäler nu bilfirman och verkstaden till ARN.

När kvinnan lämnat verkstaden har hon märkt att AC:n, trots reparation, inte fungerar.

När kvinnan lämnat verkstaden har hon märkt att AC:n, trots reparation, inte fungerar.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Katrineholm2024-05-16 20:58

Katrineholmaren köpte en bil för 109 000 kronor av en bilfirma i Närke. Redan vid köpet lyste motorlampan och AC:n fungerade inte. Bilfirman förmedlade kontakt med ett par verkstäder, och katrineholmaren lämnade in bilen på den ena. Flera gånger, skriver dock katrineholmaren i sin anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, sa verkstaden att AC:n fungerade, men när hon körde bilen från verkstaden fungerade den inte ändå. Relä, kompressor och kondensor byttes vid olika tillfällen och katrineholmskvinnan fick köra en timme enkel väg varje gång bilen varit på verkstad och dessutom ta ledigt från arbetet för att hinna i tid. 

I april i år, när det blev varmare, upptäckte hon att AC:n fortfarande inte fungerade och fick då besked om att det var ett elfel i bilen som orsakade problemet. Hon begärde att bilfirman skulle stå för reparation av elfelet och att hon skulle få lämna tillbaka bilen om problemet inte löstes av reparationen. Bilfirman sa dock nej till det kravet. 

Nu har katrineholmaren tröttnat. Ett år har gått sedan hon köpte bilen och hon har fortfarande inte fungerande luftkonditionering. Hon har själv fått sköta kontakten med verkstäderna och hon har haft svårt att nå Närke-företaget för att lösa frågor om sådant som fakturering. Hon anser att bilfirman sålde bilen utan att först undersöka den. 

Hon vill att antingen verkstaden, som lagat AC:n utan att få den att fungera, eller att bilfirman ska betala reparationerna. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!