Den ökande digitaliseringen i samhället gör att Turistinformationen fått ett vikande kundunderlag, och nu har de beslutat att de tidigt under nästa år kommer sluta med försäljningen av tågbiljetter.
– Vi har sett över behovet när det gäller försäljningen av tågbiljetter och ser att utvecklingen med ökad datamognad hos tågresenärerna ger ett lägre underlag. Det finns också flera aktörer i Katrineholm som säljer biljetter, och vi säljer fortfarande men inte så många som vi skulle önska. På turistinformationen kommer vi istället att fokusera på vår besöksservice och försäljning, säger Louise Magnusson, vd på KFV Marknadsföring.
Vad tror du att ni kommer få för reaktioner?
– Det finns möjlighet att köpa tågbiljetter hos Pressbyrån som ligger granne med oss, det innebär att vi kan hänvisa dem som vill köpa biljetter dit. I väntsalen på tågstationen finns en biljettautomat och vi kommer fortfarande att ge stöd på plats till dem som behöver det. Eftersom dessa alternativ finns utöver köp på sj.se och på 7eleven tror jag att man har förståelse för beslutet.
Det är i dagsläget inte helt klart vilket datum som de kommer sluta sälja tågbiljetter.
– Det finns en del faktorer som spelar in, i dag kan vi inte säga mer än att det blir någon gång under första halvåret 2016.
Istället kommer de att satsa på flera InfoPoints runt om i kommunen.
– Det är en enklare, bemannad turistservice-plats, som är knuten till vår auktoriserade Turistinformation. En InfoPoint kan finnas på en fast plats där vi utbildat en näringsidkare för att den på bästa sätt ska kunna ta hand om och ge information till besökare. Den kan också vara en rörlig plats, till exempel en cykel med kärra som någon från turistinformationen bemannar och som stannar några timmar på utvalda platser. Där kommer det också att finnas informationsbroschyrer och kartor där. InfoPoints ska finnas på platser som besökare naturligt söker sig till och de ska komplettera turistbyrån.
Var och när kommer de sättas upp?
– Vi hoppas ha fem InfoPoints i kommunen innan sommarsäsongen är i gång. Var dessa kommer att finnas är inte klart ännu.
Kommer några anställda bli av med sitt jobb i och med detta?
– I och med att vi slutar sälja tågbiljetter kommer vi att få en övertalighet i personalen. Förhandlingar kring detta upptas inom kort och vi kommer att erbjuda individuellt stöd till de som berörs utifrån de enskildes situation.