Trasig tvättstuga irriterade hyresgäster

I två veckors tid var bokningssystemet i en av KFAB:s fastigheter på Norr ur funktion, med missnöjda hyresgäster som följd.

Katrineholm2016-01-15 05:00

Vanligtvis brukar kanske gemensamma tvättstugor leda till bråk mellan grannar, men i kvarteret Tallen riktar hyresgästerna sin ilska mot värden KFAB.

Under två veckors tid var det digitala bokningssystemet till tvättstugan ur funktion, vilket även medförde att det inte gick att komma in genom dörren till tvättstugan med låsbrickan.

Albian Hoti och hans familj är ett av runt 70 hushåll som har haft tvättbekymmer.

– Lyckligtvis har vi tvättmaskin i lägenheten, men vi använder tvättstugan för att torka kläder. Det blir mycket tvätt med två små barn.

Han säger att det har varit problem till och från sedan familjen flyttade in för ett år sedan. Bland annat ska porten inte ha gått i lås på kvällarna.

– Det tog fyra månader för dem att fixa det. De tänker inte på säkerheten, bara på pengar, säger Albian Hoti.

Enligt KFAB åtgärdades problemet i tvättstugan på tisdagen.

– Vi har väntat på reservdelar och det tog åtta arbetsdagar att få fram. Tekniken är gammal och vi har budgeterat för att se över alla tvättstugor under 2016. Jag kan inte lova något än, men det ligger nära till hands att Tallen får ett nytt system till sommaren, säger Tobias Lundqvist, fastighetschef på KFAB.

Men trots att felet alltså ska ha åtgärdats under tisdagen är det fortfarande hyresgäster som har problem med tvättstugan. På gården träffar KK en av Albian Hotis grannar.

– Det funkade inte i dag heller, det lyser rött. Det är inte bra, jag har inte tvättat på två veckor, säger kvinnan som vill vara anonym.

Enligt Tobias Lundqvist har dörrarna till tvättstugan stått öppna och man har kunnat tvätta utan att boka tid.

– Om informationen har varit dålig får vi ta på oss det och bättra oss, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om