Trafikskolechefen oroad – vill ha kvar trafikljusen

Inom kort ska Katrineholms sista trafikljus försvinna och ersättas av en cirkulationsplats. Batu Arslan som driver trafikskola är missnöjd med beslutet, och befarar att Katrineholm kommer att försvinna som uppkörningsort.

När trafikljusen på Vingåkersvägen försvinner, oroas trafikskolechefen Batu Arslan att hans elever blir sämre rustade, och att Trafikverket på sikt kan ta bort Katrineholm som uppkörningsort.

När trafikljusen på Vingåkersvägen försvinner, oroas trafikskolechefen Batu Arslan att hans elever blir sämre rustade, och att Trafikverket på sikt kan ta bort Katrineholm som uppkörningsort.

Foto: Rebecka Jonsson, Cecilia Tuohy, Claus Gertsen/TT

Katrineholm2020-11-23 13:36

Problemen med trafikljusen på Vingåkersvägen har varit många. I omgångar de senaste åren har anläggningen varit trasig och krävt omfattande arbete för att sedan ändå gå sönder igen. Sedan mitten av oktober har ljusen återigen varit släckta.

Tanken var först att trafikljusen skulle ersättas av en cirkulationsplats under 2022. Men på förra veckans kommunfullmäktigemöte meddelade service- och tekniknämndens ordförande Anneli Hedberg (S) att hon tagit ett delegationsbeslut om att omgående bygga om korsningen till en provisorisk cirkulationsplats, som ska ersättas av en permanent under nästa år.

Trafikljusen är de enda kvarvarande i Katrineholm. Några som verkligen uppskattar dem, är trafikskolorna.

– Vi förstår att det blir säkrare med en rondell, men utbildningsmässigt vill vi ha kvar ljusen, säger Batu Arslan som driver S-E trafikskola.

Han låter regelbundet sina elever köra i korsningen på Vingåkersvägen.

– Vi är tre trafikskolor i stan och vi utbildar ständigt där, för att ge erfarenhet i olika korsningsregler. Det är en vältrafikerad korsning och man får träna på att svänga vänster och korsa alla körbanor, säger Batu Arslan.

Att träna där väjningsplikt eller högerregel gäller, är inte samma sak menar han.

– Det är ett annat samspel i en korsning med trafikljus.

Det är inget krav att ha tränat på trafikljuskorsningar när man kör upp för körkort, men Batu Arslan befarar att eleverna då inte står lika väl rustade att köra i större städer.

– De kan få jättestora problem i trafikkorsningar i till exempel Norrköping och det kan uppstå farliga situationer.

Batu Arslan befarar nu att beslutet att ta bort trafikljusen på sikt kan leda till att man inte längre kan köra upp i Katrineholm.

– Jag har märkt att Trafikverkets inspektörer väljer allt mindre stadstrafik i Katrineholm och kör mest landsväg i stället. De får inte ut vad de vill ha av eleven genom att köra upp inne i stan. Jag tror att de kan börja överväga att ta bort Katrineholm som uppkörningsstad.

För att eleverna ändå ska få så bra träning som möjligt inför uppkörningen, väljer Batu Arslan att förlägga en del av undervisningen till andra orter.

– Vi åker ändå till Norrköping för att träna på dubbelfiliga rondeller, nu får vi lägga till trafikljus också, säger han.

Karta: Här byggs rondellen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!