MiljötÀnk nÀr tomglas blir del av nya 56:an

Strax norr om soptippen anvÀnds tomglas som utfyllnadsmaterial nÀr riksvÀg 56 breddas. En ovanlig metod, men hÀr Àr den tÀnkt att fungera utmÀrkt. "Vi gör det för att slippa sÀttningar i marken", sÀger Torbjörn Arvidsson, bitrÀdande projektledare.

Torbjörn Arvidsson sÀger att ledningsflyttarna pÄ östra sidan av 56:an, mellan Katrineholm och StrÀngstorp, Àr sÄ gott som fÀrdiga. Nu vÀntar breddning av strÀckan.

Torbjörn Arvidsson sÀger att ledningsflyttarna pÄ östra sidan av 56:an, mellan Katrineholm och StrÀngstorp, Àr sÄ gott som fÀrdiga. Nu vÀntar breddning av strÀckan.

Foto: Jimmy Persson

Katrineholm2022-12-10 12:12

Trafikanter pĂ„ 56:an fĂ„r rĂ€kna med köer mellan Katrineholm och StrĂ€ngstorp till och med nĂ€sta vecka. Anledningen Ă€r att trafikljus dirigerar trafiken förbi Sunds gĂ€rde, dĂ„ bara ett körfĂ€lt Ă€r öppet. Det andra har stĂ€ngts av eftersom krossat glas hĂ„ller pĂ„ att levereras. 

Under hösten har entreprenören jobbat med att flytta ledningar pĂ„ samma sida som det gamla flygfĂ€ltet. Nu Ă€r flytten sĂ„ gott som fĂ€rdig och det har blivit dags att bredda vĂ€gen med ytterligare ett körfĂ€lt. Det Ă€r dĂ„ som de krossade tomglasen kommer in i bilden.  

Trafikljus dirigerar trafiken pÄ riksvÀg 56 norr om Katrineholm.
Trafikljus dirigerar trafiken pÄ riksvÀg 56 norr om Katrineholm.

– Vi omvandlar tomglas och anvĂ€nder det som utfyllnadsmaterial. Det Ă€r ingen jĂ€ttevanlig metod, men det förekommer Ă€ven i andra vĂ€gprojekt. Förr anvĂ€nde man mycket lecakulor, sĂ€ger Torbjörn Arvidsson, bitrĂ€dande projektledare pĂ„ Trafikverket. 

Eftersom det Ă€r gammal Ă„kermark pĂ„ platsen riskerar den nya vĂ€gen att sjunka om man inte gör sĂ€rskilda Ă„tgĂ€rder. 

– Vi gör det för att slippa sĂ€ttningar i marken. Alternativet hade varit att anvĂ€nda kalkcementpelare. 

Krossade tomglas levereras via lastbil.
Krossade tomglas levereras via lastbil.

Lite lĂ€ngre norrut, i StrĂ€ngstorp, blev sprĂ€ngningsarbetet för den nya gĂ„ngtunneln nyligen klart. Just nu flyttas bortsprĂ€ngt berg. 

– Det jobbas ocksĂ„ med förberedande arbeten, innan vi i nĂ€rtid kan pĂ„börja gjutning av gĂ„ngtunneln, sĂ€ger Torbjörn Arvidsson.  

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!