Nyligen blev den ombyggda korsningen Trädgårdsgatan/Fågelgatan i närheten av Sandbäcksskolan klar. Nu finns en trafikplats med nya regler att förhålla sig till. Regler som trafikläraren Batu Arslan anser krockar och han är orolig för att det kan medföra farliga trafiksituationer i nya korsningen.
– I alla år har det varit en korsning där anslutande vägar till Trädgårdsgatan har haft väjningsplikt, men nu är det helt annorlunda. Som jag tolkar det är det högerregel från vissa ställen och sen har vi en upphöjd cykelbana på Trädgårdsgatan mitt i korsningen där utfartsregeln borde gälla, men sen finns det även väjningspliktsmarkeringar, säger Batu Arslan.
Han ställer sig frågande till varför man valt att ha en upphöjd cykelbana i korsningen.
– Vid upphöjd cykelbana gäller utfartsregeln, man ska lämna företräde åt alla trafikanter, inklusive gående och cyklister. Varför har man valt att ha det där? Det ser ut som ett övergångsställe med ett farthinder, men i svängen måste jag stanna mitt i korsningen om det kommer en cykel. Dessutom ser farthindret halvfärdigt ut. Jag får inte ihop det, det är skitstruligt.
Den senaste tiden har Batu Arslan fått parkera och kliva ur bilen tillsammans med sina körelever för titta närmare på korsningen. Han är rejält bekymrad över vad dess utformning kan få för konsekvenser.
– Det här är jätterörigt och tar tid att förklara för eleverna. Det finns en väldigt stor risk för att det blir en olycka om någon tolkar reglerna fel. Det behövs mer information när man bygger om så här. Man kan inte räkna med att folk ska ta reda på vad som gäller.
Johnny Ljung är infrastrukturchef på Katrineholms kommun. Han håller inte med om att korsningen skulle vara otydlig.
– Nej, den är utformad och skyltad i enlighet med gällande riktlinjer. Genom att väjningsplikten tagits bort så är det numera högerregeln som gäller i korsningen. Det är en reglerad och skyltad cykelöverfart. En cykelöverfart ska utformas så att det inte går att köra i högre hastighet än 30 km över den och väjningspliktsmarkeringarna har kopplats till regleringen cykelöverfart.
Att utfartsregeln skulle gälla vid den upphöjda cykelbanan är fel enligt Ljung.
– Det är en missuppfattning att utfartsregeln gäller i detta fall. Vid upphöjda cykelöverfarter gäller väjningspliktsreglerna som anges av skyltar och markeringar. Utformningen syftar till att göra det tydligt för både bilister och cyklister hur de ska agera för att samspelet ska fungera smidigt och säkert. Det finns ingen trafikregel som heter utfartsregel, utfartsregel gäller endast vid utfarter mot kommunal gata.
Hade ni kunnat informera trafikanterna bättre?
– Vid respektive vägarbete sätter vi upp en skylt som berättar om projektet. Vi har också ordinarie trafikomledningsskyltar på platsen och berättar om projektet på katrineholm.se/trafik. Syftet med informationen är att kommunicera där aktiviteten sker och i förväg via vår hemsida för den som vill planera sin resa.
Körskolläraren är orolig för att det kan bli olyckor om någon tolkar reglerna fel. Är det en farhåga du delar?
– Nej, ett stenkast från korsningen ligger Sandbäcksskolan där det går 600 elever. Syftet med ombyggnationen är att förbättra säkerheten, särskilt för alla barn som går till skolan. Tidigare saknades säkra passager i korsningen. Den låga hastigheten som nu råder i korsningen är en viktig åtgärd för att minska risken för allvarliga olyckor, säger Ljung.