Tidigare i veckan berättade tidningen om att bron utanför Fäboda, söder om Strångsjö, ska bomma igen den 5 december. Anledningen är att bron nått sin tekniska livslängd. Eftersom trafikanter från och med avstängningen behöver åka norrut via Strångsjö kommer restiden bli längre. Samtidigt riskerar trafiken att öka på den del av väg 556 som går närmast Strångsjö. Eftersom grusvägen redan i dag är i mycket dåligt skick reagerar Dan Andrée, som driver Sjöboda bil och motor, kraftigt över den uppkomna situationen.
– För mig spelar det ingen roll att bron stängs. Men det vore bra om de förbättrade vägen, då det kommer att bli dubbelt så mycket trafik när det blir återvändsgata. Grusvägen har fullständigt glömts bort och bilarna slås sönder av alla gropar. Enligt Trafikverket synas vägen varannan vecka, men antingen är inspektören synskadad eller så har han eller hon varit ledig eller sjuk, för nu är vägen ett riktigt elände, säger Dan Andrée.
Omkring sju kilometer därifrån, i Toltorp, bor regionpolitikern Ewa Callhammar (L). Sträckan mellan Strångsjö och Toltorp, väg 545, är i minst lika dåligt skick som väg 556. Det har fått Ewa Callhammar att höja på ögonbrynen. Vid flera tillfällen har hon kontaktat Trafikverket, men inte fått gehör för sin kritik.
– Det är dags att göra någonting åt vägarna på landsbygden. De är så förstörda och man kör sönder bilarna på guppen. Det är horribelt att de är så otroligt dåligt underhållna. Jag läste att man tror att den nya höghastighetsjärnvägen ska kosta 170 miljarder kronor. Lägg det i malpåse och satsa på vägarna på landsbygden i stället. Snart blir det hästskjuts, säger hon upprört.
När tidningen kontaktar Peter Miinalainen, projektledare för underhåll på Trafikverket, är han väl medveten om skadorna på de båda vägarna.
– Jag vet att väg 545 är hålig och vi har även fått påpekanden om väg 556. Jag har beställt att entreprenören ska grusa vägarna och därefter hyvla dem, vilket ska ske inom kort. Att vägarna blir dåliga har mycket att göra med att det regnar. Är de mjuka och det kommer tung trafik uppstår skador. Hinner vi åtgärda dem i tid blir problemet inte lika allvarligt, säger Peter Miinalainen.