Under slutet av november öppnar Space Katrineholm på Köpmangatan 10, lokalen där frisörsalongen Traneskogs tidigare låg. Det är Plus Katrineholm tillsammans med Katrineholms kommun som ligger bakom marknadsföringssatsningen. Syftet är att presentera den nya strategin för platsutveckling, alltså hur kommunen ska marknadsföra sig själva som plats.
– Det här blir ett skyltfönster för Katrineholm där vi berättar om Katrineholm, nuläget, lite historia och vart vi ska någonstans. Alla kanske inte vet hur vi tänker utveckla Katrineholm som geografisk plats. Vi vill öka stoltheten i Katrineholm och göra Katrineholm kändare i omvärlden, säger kommundirektör Sari Eriksson.
I lokalen kommer det arrangeras flera olika aktiviteter riktat till olika målgrupper.
– Vi kommer ha några saker som är riktade mot företag, några saker som görs tillsammans med föreningar och några saker som är till för allmänheten och invånarna. Det ska vara olika upplevelser och händelser som man kan delta i, titta på eller uppleva, säger Jakob Jansson, vd för Plus Katrineholm.
En av aktiviteterna är en pastakurs med fokus på lokala råvaror. Det har man precis haft i den pop-up-butik i Stockholm där 15 matproducenter från Katrineholm med omnejd under några dagar fick sälja sina varor. Det var ett sätt att marknadsföra kommunens gröna näringsliv och kursen kommer nu att erbjudas även i lokalen på Köpmangatan.
– Vi kommer jobba med de innovativa smakerna som finns med i strategin och pastakursen blir en av de här aktiviteterna, säger Jakob Jansson.
Tanken är att Space Katrineholm ska pågå under fem till sex dagar. Men det kan bli längre än så.
– Det kommer pågå dygnet runt under minst fem dagar och på obestämd framtid. Vi börjar med att lägga ett aktivitetsschema för fem till sex dagar. Vi har ju lånat den här lokalen som just nu råkar vara tom. I bästa fall blir vi utkörda för att det kommer någon ny och rolig butik eller annan verksamhet som vill öppna där, men det kan också vara så att vi blir kvar ett tag. Det får vi se helt enkelt, säger Jakob Jansson.
I lokalen kommer det också finnas lokala varor till försäljning.
– Tanken är att det som nämns som Katrineholms styrkor, tillgångar eller är signifikant för Katrineholm ska få ett skyltfönster i den här butiken vid Stortorget.
Kommer alla aktiviteter vara gratis?
– Nästintill, inte riktigt allt. Pastakursen kostar en del att genomföra men några platser kommer att lottas ut. Men ja, det kommer finnas upplevelser för alla utan att det ska kosta pengar.
Men innan verksamheten kan öppna måste lokalen förberedas.
– Lokalen kommer börja förvandlas under veckorna som kommer. Den måste anpassas för att kunna hantera alla de här olika aktiviteterna. Det ska in möblemang, och vi har en hel del material som vi tagit fram i enlighet med den nya visuella identiteten som gjorts för strategin.
Jakob Jansson hoppas på stort gensvar från katrineholmarna. Alla som har idéer på hur Katrineholm kan utvecklas är välkomna.
– Vi hoppas att det här är något som alla tycker är kul, känner stolthet för och kommer förbi med tips för framtiden. Då kommer vi komma mycket längre.