Timo Helisten rattar en Testarossa från 59

Gumball 3 000 lockar deltagare från hela världen. En av dem är Timo Helisten som gör sin andra start i den omdiskuterade motortävlingen.

Katrineholm2015-05-25 08:30

Ända sedan Timo Helisten var liten och snickrade sina leksaksbilar själv har han varit besatt av fordon av alla de slag.

Ända sedan Timo Helisten var liten och snickrade sina leksaksbilar själv har han varit besatt av fordon av alla de slag.

Nu driver han ett företag och kan kosta på sig en kostsam hobby: snabba gamla bilar.

I bilhallen står det Ferraris, Lamborghinis, amerikanare och en liten Fiat. Nästan alla bilarna har sin egen historia.

I senaste tävlingen körde Timo Helisten sin Fiat 600. Tävlingen var Mongolrallyt, en färd på gamla dåliga vägar med mål i Ulan Bator. Långa sträckor var medelhastigheten 30 kilometer i timmen.

Nu är det Gumball som gäller, på fina asfaltvägar med hästkraftsmonster.

Det är andra gången som Timo Helisten ställer upp. Denna gång är han inbjuden.

I Gumball är det inte den som kommer först i mål som vinner, utan den som har bäst stil under loppet. Startort i år är Stockholm. Därifrån går färden via Oslo och Köpenhamn för att sluta den europeiska delen i Amsterdam.

Därefter flygs bilarna till San Fransisco för att sedan köra vidare till målet i Las Vegas.

När Timo Helisten får frågan om han tycker att det är rätt att köra tävlingen på allmänna vägar får vi inget rakt svar.

Bilen då, vad kommer du att köra?

Jag har fått tag i en unik bil, en Ferrari 250 Testarossa från 1959, en riktig skönhet. Det sitter en större motor i den än originalmotorn men till vintern ska rätt motor komma på plats. Det är en 2,5 liters tolvcylindersmotor som ska sitta i,.

Det är en skönhet som säkert kommer att väcka uppmärksamhet på vägarna, men bilen kommer inte att vara med i Gumballs amerikanska etapp.

Då nöjer jag mig med att gå på festerna, säger Timo Helisten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om