I sin anmälan till Allmänna reklamationsnämnden skriver Katrineholmskunden, en medelålders kvinna, hur hon i början av januari åkte till Norrköping för att köpa en ny telefon.
I en av stans gallerior blev hon stoppad av en säljare. Det slutade med att hon följde med till försäljningsdisken och köpte en Iphone 11 för 3 699 kronor. Väl hemkommen igen upptäckte katrineholmaren att mobilen inte fungerade som den skulle.
Telefonen blev varm och stängde av sig själv, så dagen efter fick hon återvända till Norrköpingsgallerian. Kvinnan förklarade för butikspersonalen att telefonen var defekt och bad om en ersättningstelefon eller pengarna tillbaka.
Telefonförsäljarna kontrade med att de inte hade öppet köp, men det framgick varken av kvittot eller informationen kunden fick vid köpet.
Istället ombads kunden lämna telefonen för lagning, men sen erbjöds kunden en Iphone 12 som var drygt 2 000 kronor dyrare. Enligt säljaren var den helt ny, men utan kartong. Kvinnan lyckades pruta 990 kronor, men då visade det sig att mobilen inte fanns på lager.
Försäljningsstället sms:ade en vecka senare till kvinnan att hon kunde hämta mobilen. Nu kostade plötsligt telefonen 400 kronor mer än överenskommet och var begagnad med 90 procents batterikapacitet.
Kunden berättar hur hon under flera veckor har bollats fram och tillbaka mellan säljarna i gallerian och företagets huvudkontor. Trots åtskilliga mejl och besök i gallerian har hon varken fått tillbaka den mobil hon från början köpte eller pengarna åter.
Den enda responsen är ett mejl där företaget meddelar att de inte tänker returnera telefonen. I sin anmälan till ARN riktar hon nu ett skarpt krav om att företaget ska betala igen pengarna för telefonköpet.
Katrineholmaren skriver till reklamationsnämnden att hanteringen av ärendet har varit oseriös och att hon känner sig både lurad och frustrerad.
Som missnöjd konsument kan man alltid vända sig till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN), för att få sin tvist med företag prövad. Myndighetens beslut är en rekommendation om hur ärendet ska lösas och normal handläggningstid är cirka sex månader.