I torsdags förra veckan berättade Katrineholms-Kuriren att Vingåkers och Katrineholms kommuners gemensamma telefonväxel skulle uppgraderas. Telefonin läggs om från analoga kopparledningar till ett helt digitalt system. Anledningen till bytet var bland annat ökande kostnader för analog telefoni.
Planen var att digitaliseringen skulle ske vid lunchtid på torsdagen, och att medborgarna knappt skulle märka någon skillnad. Uppdateringen dröjde dock till fredagen och det blev rejäla störningar. Ännu är inte alla problem åtgärdade.
– Dels hade vi problem att komma in i den nya lösningen, i samband med bytet hade vi störningar i två timmar, säger Stefan Hellström, enhetschef på service- och teknikförvaltningen.
Han berättar att flera äldreboenden hade problem med sina anknytningar under helgen. Telefonsvarare på flera skolor har också haft problem, och det har varit svårt för föräldrar att sjukanmäla sina barn, bland annat. Samtal till växeln bryts också ibland, då är rådet att helt enkelt försöka ringa igen.
När räknar ni med att problemen är helt åtgärdade?
– Hade du frågat mig i fredags hade jag nog sagt framåt onsdagen. Men nu får jag väl säga att det blir vissa störningar veckan ut, säger Stefan Hellström.
Det största bekymret för kommunernas del har varit att samtal till tjänstemäns direktnummer i stället har hamnat i växeln, framför allt i Vingåker, vilket har medfört ett ökat tryck på personalen där.
– Trycket har ökat här i växeln. Det har varit lite stressigt, men det får gå, säger Gunilla Modin, telefonist.
Vingåkers och Katrineholms kommuner har en gemensam telefonväxel sedan mars förra året.