Hur är det egentligen att köra bil i Katrineholm? Ingen vidare upplevelse om du frågar taxichauffören Kjell Svensson. Den tidigare byggarbetaren, som även jobbade på kommunens dåvarande gatukontor för över 15 år sedan, har kört taxi de senaste åren.
– Jag har bott i kommunen sedan 80-talet. Att köra bil i den här stan har ändrat sig drastiskt sedan dess. Nu är det trångt för både oss och utryckningsfordonen. Vissa gator är så smala att det inte längre går att mötas. Ta Rönngatan som exempel, säger Kjell Svensson.
Där breddades cykelbanan förra året, vilket gjorde vägen smalare. Eftersom det också står fordon parkerade på gatan blir det för trångt.
– En kollega till mig tvingas ibland köra upp på trottoaren och det är inte heller rätt, men vad ska han göra?
Kjell Svensson fullkomligt bubblar av åsikter kring hur besvärligt det är att ta sig fram. Hans taxikunder är främst äldre personer som ska till fotvården, frisören eller sjukhuset – och som ofta har ont i ryggen eller andra delar av kroppen. Där ställer farthindren till besvär.
– Jag tycker att man ska kunna hålla hastigheten som står på skylten när man kör över guppen, men det går inte. Då förstör man bilen och kunden kan heller inte sitta i den. Orsaken är att guppen inte underhålls som de ska. När de är trasiga slår det i hela bilen, säger han.
De senaste månaderna har det även varit stor påverkan för trafikanterna på Öster. Delar av Linnévägen och Sveavägen är avstängda på grund av ledningsarbete. Alldeles i närheten, på Furugatan, pågår ett liknande arbete. Dessutom har kommunen byggt en cykelbana genom sjukhusparken och på Östermalmsgatan. Lägg därtill nya gupp i korsningen vid de nybyggda höghusen i kvarteret Hämplingen.
Kjell Svensson gör ungefär tio körningar till sjukhuset varje dag, där alla turer har varit en stor utmaning den senaste tiden. Han ställer sig frågande till varför man gräver upp flera gator samtidigt och tycker även att skyltningen för att ta sig till akutmottagningen är bristfällig.
– Jag förstår att arbetena behövs, men man kan inte stänga av överallt samtidigt. Häromdagen höll knappt ambulansen på att komma fram. Det är allvarligt! Ibland gräver de upp ett hål, sedan försvinner gubbarna därifrån och arbetet kan stå still i flera månader. Gör färdigt
Johnny Ljung är infrastrukturchef i kommunen och bemöter kritiken.
"Som kommun har vi ett ansvar att underhålla och utveckla vägar och cykelvägar för att säkerställa en fungerande och säker infrastruktur. Vi har också ett ansvar att vara kostnadseffektiva och därför genomförs ibland flera arbeten samtidigt. Vi förstår att arbetena kan innebära tillfälliga störningar i trafiken, men dessa insatser är nödvändiga", skriver han i ett mejl till Kuriren.
Tidningen har även sökt Håkan Andersson, enhetschef för gata och anläggning på service- och teknikförvaltningen, som ansvarar för underhåll av befintliga farthinder. Han hänvisar till det svar som Johnny Ljung har skickat och vill inte kommentera kritiken ytterligare.