Stockholms Ånglokssällskap, SÅS, har flera gamla järnvägsfordon i lokstallet i Katrineholm, bland annat två stora ånglok. Nu går man igenom dessa för att se så att allting fungerar som det ska.
– Det som är känsligt med ånglok är att det går stora rör i pannan, och de kan rosta, fräta eller brännas sönder, säger Ulf Larsson, som är platsansvarig för lokstallet i Katrineholm, samt ledamot i Stockholms Ånglokssällskap styrelse.
Under sommaren har har Katrineholmssektionen av SÅS arrangerat öppet hus i sina lokaler ett flertal gånger.
– Vi har öppnat för att visa våra lok och svara på frågor. Det har kommit runt 30 personer varje gång, det är jätteroligt, berättar Larsson.
Han förklarar att det finns två saker som brukar intressera de allra flesta besökarna.
Ett av de två ånglok som finns i lokstallet heter B 1364, det är 101 år gammalt, och gjordes i 99 exemplar.
Den andra kuriosan rör sällskapets disellok V3 52, som loket heter, drivs av en tysk ubåtsmotor.
– Efter krigets slut så hade tyskarna kvar flera ubåtar, istället för att de bara skulle slängas, sålde man de olika delarna. Några av motorerna fick bli en del av våra disellok, säger han.
På Katrineholmsveckan, vecka 32, finns det chans att se det stora, gamla ångloket. Larsson och några andra engagerade i Katrineholm jobbar för fullt med att renovera loken både in- och utvändigt.
Ulf Larsson har varit medlem i SÅS i nästan 15 år. Intresset för veterantåg kom efter resa från Stockholm till Katrineholm, men tågintresset har funnit sen ung ålder