I april i år riktade trafikutskottet ett tillkännagivande till regeringen. Det måste bli ett slut på de illegala trafikskolorna, var budskapet.
Förutom att bidra till en osund konkurrens för de legala trafikskolorna, då det ofta rör sig om grov ekonomisk brottslighet – så leder det också till inkompetenta förare på vägarna.
Svarta trafikskolor förekommer även i Katrineholm, det menar företrädare för några av de lokala trafikskolorna.
– Jag vet att det åtminstone är tre personer som bedriver en sån verksamhet i Katrineholm, säger Batu Arslan, ägare på S-E Trafikskola.
Arslan säger att han är medveten om att den illegala trafikskolan pågått en längre tid och förklarar hur det fungerar.
För att få övningsköra behöver man bland annat ha en handledare som sitter bredvid i bilen. Handledaren behöver vara minst 24 år, haft körkort i minst fem av de tio senaste åren samt gått en introduktionsutbildning. Utbildningen är giltig i fem år, efter det behöver man gå en ny. Under varje femårsperiod får handledaren övningsköra med max 15 olika personer.
När elever går introduktionsutbildningen måste man skriva upp personnummer på de handlare man ska köra med och det är bland annat så Arslan förstår att svarta trafikskolor förekommer.
– Jag både känner igen handledarnas personnummer från deras olika elever som går introduktionskursen, och så ser jag dem ofta i trafiken med olika personer som övningskör, säger han.
Handledaren påstår ofta att denne kan lära eleverna tillräckligt mycket för att de ska klara av uppkörningen. Men det är inte ofta det funkar.
– I ett fall så började en kvinna köra bil hos mig efter att hon hade kört med en svart trafikskola. Hon hade betalat över åtta tusen kronor till dem för att sen misslyckats med uppkörningen tre gånger. Det var inte så konstigt, hon hade inte ens fått lära sig grunderna i hur man växlar.
Det är inte så lätt att göra något åt detta då det bara är skattefusket som är ett brott menar Arslan.
– Vi behöver i slutändan sänka våra priser, men det är inte lätt att konkurera med någon som inte betalar skatt, avslutar Batu Arslan.
Tidigare i år uppmärksammades ett rättsligt mål, målet var unikt då det var första gången som en illegal trafikskola prövas som ekonomisk brottslighet.
En man i 55-års åldern ska under flera års tid bedrivit trafikskolor i bland annat Karlstad, Karlskoga och Åmål utan att bokföra, mannen fick fängelsestraff fastställt av hovrätten. Enligt åtalet har den 55-årige mannen genom den illegala trafikskolan dragit in minst åtta miljoner kronor svart från över 1 000 kunder.