Förra veckan gick Dagligvarunytt ut med nyheten om att Matpiraten ska förvandlas med nytt koncept. Butiken ägs och drivs av Coop butiker och stormarknader sedan januari 2023 och nu väntar förändringar.
– Vår ambition är att innan halvårsskiftet 2025 omprofilera Matpiraten i Katrineholm till Coop. Vilket format, Coop eller Stora Coop, butiken kommer att få är ännu inte bestämt, säger Coops kommunikationschef Bernd Schmitz till Kuriren.
När berättar ni vad det ska bli?
– Vi återkommer med besked så snart vi har det.
Bernd Schmitz bekräftar att butiken kommer att byggas om, utan att vilja gå in på detaljer.
Kommer ni att behålla Matpiratens särprägel med räkmackor, butiksstyckat kött och godisgrotta?
– Vi är måna om och önskar så långt som möjligt värna och bevara butikens särart och lokala identitet som har uppskattats mycket av såväl lokalbefolkningen som av kunder från andra delar i regionen.
Kritik riktas från flera håll om att det blivit dyrare att handla i butiken sedan Coop tog över. Hur tänker ni kring det och finns någon ambition att jobba mer med klipp?
– Möjligen kan en del av kritiken hänföras till det höjda prisläget generellt i samhället. Från vår sida arbetar vi aktivt med att erbjuda våra medlemmar bästa pris med erbjudanden, medlemspriser och återbäring. I samband med att vi övertog Matpiraten gjorde vi en översyn av prisbilden i butikens utbud, i avsikt att ligga på en bra nivå från början.