Katrineholms Logistikcentrum är i det närmaste färdigbyggt – men terminalerna trafikeras ännu inte av tillräckligt många tåg. Den svaga ekonomiska utvecklingen gör att Katrineholm Railpoint AB behöver hjälp med 900- 000 kronor från sina aktieägare.
Katrineholms kommunstyrelse beslutade på onsdagen att skjuta till 288- 000 kronor, ett belopp som är baserat på kommunens andel i bolaget.
- Det går givetvis trögt i början, när man har stora initialkostnader och innan pengarna börjar rulla in på riktigt, säger kommunstyrelsens ordförande Göran Dahlström (S).
I ett brev till kommunen konstaterar Katrineholm Railpoints styrelseordförande, Anders Thörnström, att alla terminaloperatörer har en svag ekonomisk utveckling under uppstartsfasen. Han berättar också att en utökning av den befintliga verksamheten är planerad, precis som nya tågpendlar. Därför ser bolagets ekonomi ljusare ut på sikt, skriver han.
Katrineholms kommun äger 32 procent av bolagets aktier, övriga delägare med 34 procent vardera är Sörmlast AB/M4-gruppen AB och Svensk logistikpartner AB.
Enligt aktieägaravtalet har ägarna gått med på att skjuta till som mest 3 miljoner kronor. Tidigare har ägarna betalat ut 2,1 miljoner kronor. Det nya tillskottet utgör hela återstoden i avtalet.
- Framåt vårdagar får vi se om det har börjat rulla på eller om det krävs något ytterligare. I så fall är nästa steg att gå in och ändra i aktiekapitalet men då behövs det beslut i kommunfullmäktige, säger Göran Dahlström.