På Skogborgsskolan har fritidsavdelningen för årskurs två tagit tillvara på barnens önskemål och skapat en spännande och lärorik aktivitet inspirerad av tv-programmet "Bäst i test". Varje tisdagseftermiddag samlas cirka 40-50 barn för att delta i utmaningar och tävlingar, där de får arbeta i lag och testa sina färdigheter i olika kluriga uppgifter. Uppdragen varierar från vecka till vecka och utmanar barnens förmågor och kreativitet.
Idén till projektet kom från barnen själva, där barnen via en önskelåda föreslog olika aktiviteter. Bäst i test var en av de mest efterfrågade idéerna.
Därför beslutade Daniel Gustafsson, en av fritidspedagogerna på Skogborgsskolan, för att klä ut sig till programledaren David Sundin. Han har en mörkblå kostym på sig och ett par bruna kostymskor. Upptill har Daniel Gustafsson en fejkad svart mustasch. Det är också Daniel "Sundin", som tillsammans med sina kollegor klurar ut uppdragen.
– När vi planerar på "fritids" har vi haft social empati som fokusförmåga. Det heter "Framtidens förmågor". Då tänkte vi att vi kan knyta ihop idén med det som vi jobbar efter. Både med barnens önskemål och det vi vill fokusera på, säger Daniel Gustafsson.
Han fortsätter:
– Vi började med det här för två veckor sedan och det är väldigt uppskattat.
Han står ute på skolgården klädd i kostym och förbereder dagens uppdrag, samtidigt sätter han fast ett brev vid en av basketkorgarna.
– Första gången var det ett lag som inte följde reglerna, så det gäller att lyssna på instruktionerna.
Hur bra är barnen på att hantera ett nederlag?
– De är förvånansvärt bra faktiskt. Det är alltid några som blir besvikna. Men sen förstår de varför det blev fel: "det stod ju faktiskt i reglerna". Det är sånt man behöver träna på oavsett om det är ett sällskapsspel eller fotboll.
Aktiviteterna är noga planerade för att passa barnens ålder och färdighetsnivå. Uppgifterna kan innefatta allt från matematiska utmaningar till kreativa problemlösningar. En viktig del av projektet är att uppmuntra barnen att tänka utanför boxen.
– Senast var det lite mer svenska. Då skulle de hitta en sak som började på sitt namn. Det var lite svårt för vissa som började på bokstaven Y. Då fick man vara lite kreativ. Det var några som gick in och ritade en bild på en yxa till exempel. Sen vill vi också att de utmanar sig själva. Vi tipsar såklart ibland, men vissa gillar att få tänka utanför boxen.
Under tisdagens test fick barnen i uppgift att tänka dubbelt hela tiden. Framför sig hade barnen fem rockringar. I den första skulle det ligga en sak. I nästa skulle det ligga dubbel så många. Samtidigt fick det inte vara likadana saker i rockringarna.
– Det gäller att tänka efter. Först sprang alla för att hitta så många saker som möjligt, innan de började tänka "just det vad var det vi skulle göra". Även om det blir lite organiserat kaos.
Ofta i tv4-programmet "Bäst i test", som har underhållit i snitt över två miljoner tittare per avsnitt, händer det att någon i panelen gör något roligt som man kan skratta åt. På skolgården jobbar i stället fritidspedagogerna med pedagogik.
– Det är aldrig utpekande "du gjorde så här" utan vi försöker få det till att det är en grupp och att vi hjälper varandra. Det är laget som tävlar och inte "jaget".