20 år har gått sedan den första provgjutningen gjordes på Byggelements fabrik i Katrineholm. Bolaget producerar och levererar projektanpassade stommar och element till byggarbetsplatser.
Mycket vatten har runnit under broarna sedan 2003 och ett huvudfokus för bolaget är satsa på hållbarhet. Fredrik Johansson är teknisk chef på Byggelement och har varit med från starten.
– Det har hänt otroligt mycket, framför allt inom hållbarhet och miljötänk. Då var det inte många kunder som frågade efter värden för global warming potential, som nu är ett centralt begrepp, säger han.
Kundernas efterfrågan på produkter med minskat klimatavtryck har drivit fram utvecklingen och nu växlar Byggelement upp sin tillverkning av betongelement i så kallad eco-prefab.
Det innebär att 35 procent av cementen i betongblandningen ersätts med det miljövänligare alternativet merit, som är en restprodukt från ståltillverkning. Materialet är bättre för miljön, men ger enligt bolaget även en tätare betong med längre livslängd än den traditionella.
Inblandningen av alternativa bindemedel gör att man kan minska utsläppen med upp till 50 procent, enligt ett pressmeddelande från Byggelement.
Nu ska produktionen av eco-prefab utökas, då bolaget har investerat i nya formbord. Satsningen innebär att man volymmässigt går från 800 till 7 000 kvadratmeter i veckan, en ökning på närmare 800 procent.
De nya formborden ska vara på plats, och i produktion, efter semestrarna i år. Varje bord har en gjutbar yta på cirka 48 kvadratmeter och väger 7,5 ton.
– Vi tar ett efterlängtat jättekliv i produktionen. Satsningen i Katrineholm stärker vår målsättning och långsiktiga plan att erbjuda betongprefab med minsta möjliga klimatavtryck, säger Fredrik Johansson.
Hållbarhetsaspekten har gynnat anläggningen i Katrineholm, inte minst nu när bostadsbyggandet störtdyker.
– Vi har absolut märkt av en inbromsning. 2021 byggdes det 71 000 lägenheter i Sverige, prognosen för 2024 är bara en tredjedel av det. Vi märker att det är projekt som inte blir av, men tack vare våra tidigare och pågående satsningar ligger vi i framkant. Satsningen på hållbarhet är en konkurrensfördel, konstaterar Linus Dunér Axelsson, som är pressansvarig på Byggelement.