Stora skillnader på fritidshemmen

Utvecklingsledare för fritidshemmen i Katrineholms kommun har kartlagt arbetet och kommit fram till att det finns skillnader i hur fritidshemmen jobbar. Nu gör man om och ska istället driva utvecklingsarbetet i projektform.

Katrineholm2016-01-04 05:00

Sedan augusti 2014 jobbar fyra utvecklingsledare för fritidshemmen i kommunen, en för varje samordningsområde. Bland annat har de kartlagt områdena genom att dela ut enkäter till fritidhemmen. En nulägesbeskrivning på hur det ser ut i kommunen har gjorts och det visar sig vara skillnader i arbetet.

Micke Brohlin är utvecklingsledare i samordningsområde öst och han menar att många fritidshem hittills har haft aktivitetsstyrd verksamhet men att den nu måste bli målstyrd.

– I och med att vi styrs av läroplanen och lagen ska vi ha målstyrd verksamhet och det har inte alla, säger han.

Syftet är att det ska bli en systematisk kvalitativ utvecklig av fritidshemmen vilket innebär bland annat att ha rätt kompetens på rätt plats. För att nå den utvecklingen ska man börja jobba i projektform och den 28 januari är det avstamp för projektet som löper från december 2015 till juni 2018. Projektet har även delmål och ett av dem är att utbilda fler fritidspedagoger. Man vill även stärka samsynen.

– Våra delmål blir att identifiera de faktorer som stärker en samsyn. Lärarna ser att lärandet sker i klassrummet men vi ser att lärandet sker hela dagen, även på fritids före och efter skolan. Det spelar ingen roll vad du har för yrke eller befattning, vi ska ge eleverna den bästa vägen till sina mål, säger Micke Brohlin.

Enligt nulägesrapporten bör fritidshemmen bli bättre på att stimulera elevernas utveckling och lärande. Hög kvalitet på fritids ska även gynna elevernas kunskapsutveckling i grundskolan. Något man hoppas på med det nya utvecklingsarbetet.

– Det finns nästan inga bra exempel på hur skola och fritids samverkar, säger Micke Brohlin.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om