Stora förändringar i busstrafiken – flera hållplatser kan dras in

Bussresenärer får räkna med förändringar om ett nytt förslag blir verklighet.
Flera hållplatser i centrala Katrineholm kan dras in, medan nya kan tillkomma.
– En liten försämring för några, men en stor förbättring för många, säger Johnny Ljung, infrastrukturchef.

Om kommunens förslag blir verklighet innebär det stora förändringar för bussresenärer i Katrineholm.

Om kommunens förslag blir verklighet innebär det stora förändringar för bussresenärer i Katrineholm.

Foto: Jimmy Persson

Katrineholm2025-02-05 05:52

En rad förändringar i stadstrafiken föreslås träda i kraft hösten 2026. Planen var att redovisa förslaget om förändrade busslinjer redan i september 2022. Utredningen drog dock ut på tiden och först förra veckan presenterade samhällsbyggnadsförvaltningen sitt förslag. 

– Vi har haft i uppdrag att utreda busstrafiken och identifiera behov av förändringar i takt med att staden växer. Vi vet också att linje 2 och 3 inte har så många resenärer, jämfört med linje 1 som går mellan Värmbol och Laggarhult, säger Johnny Ljung, infrastrukturchef.

undefined
Johnny Ljung är infrastrukturchef i Katrineholms kommun och har tillsammans med sina medarbetare tagit fram förslag på hur bussnätet i tätorten kan förändras.

Ett av förslagen handlar om att utöka trafiken på linje 1. Planen är att bussen ska stanna vid det nya bostadsområdet som ska byggas i Luvsjön, strax söder om Sjöholms gamla skola. I detaljplanen för kvarteret föreslås en ny vändplats för bussar. 

– Vi kan inte vända på Trafikverkets väg, så därför planeras en vändslinga med en modern busshållplats, säger Johnny Ljung. 

Samtidigt är avsikten att linje 1 ska sluta trafikera Sportcentrum och i stället få ett nytt hållplatsläge på Prins Bertils gata, vid Backavallen. Dessutom föreslås samma linje sluta köra till Laggarhult, men i stället göra stopp på framsidan av Kullbergska sjukhuset.

Linje 2, som i dag går mellan resecentrum och Norr, kan förändras radikalt. Den föreslås få dubbelriktad trafik på sträckan mellan resecentrum, Lövåsen, Laggarhult och Sportcentrum. Det innebär att Laggarhultsborna får en smidigare bussförbindelse till Lövåsen. 

undefined
Katrineholms kommun finansierar busstrafiken i tätorten och så här ser deras förslag ut på förändrad stadstrafik.

Även linje 3 kan få en annorlunda sträckning. Busstrafiken till Duveholmsbadet har varit borta i flera år, men är tänkt att återuppstå som del av denna linje. Om förslaget blir verklighet ska bussen gå mellan Strandvägen och Lövåsen, via Nävertorp, resecentrum och Norr. 

– Det planeras för fler bostäder vid Claestorpsvägen och närliggande kollektivtrafik kan vara en viktig del i planering av bostadsköp. Samtidigt får Strandvägen och Skalltorpsgatan en attraktivare kollektivtrafik, säger Johnny Ljung. 

I takt med förändringarna föreslås även vissa hållplatser att läggas ned. Det gäller bland annat Gersnäsgatan, Norrgläntan, Kyrkogatan, Skolgatan och Nyhemsskolan. Dessutom är planen att vändslingan i Laggarhult tas bort och att resenärer hänvisas till Malinbodavägen. 

– Det är en liten försämring för några, men en stor förbättring för många, säger Johnny Ljung. 

Samtidigt är planen att uppföra nya hållplatser utmed Österleden och på Bievägen. Dessutom ska ytterligare en buss köpas in, så att fyra elbussar rullar i stadstrafiken. Därutöver är det tänkt att sommartrafiken till Djulöbadet ska utföras av länsbuss 483 mot Strångsjö. 

– En satsning på kollektivtrafiken med fler avgångar och bättre linjer gör det lättare för invånarna att välja hållbara transportalternativ. Det stärker både tillgängligheten och jämlikheten, särskilt för dem utan tillgång till bil, och bidrar till en mer inkluderande och miljövänlig kommun, säger Johnny Ljung.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!