Elever som stör och oroar sina kamrater under lektionstid. Barn som tar rastens konflikter med sig in i klassrummet. Lärare som inte är tillräckligt auktoritära och är så arbetsbelastade att de inte hinner stävja bråk under rasterna.
Det är den bild som Skolinspektionen fick av situationen, särskilt påfallande i en av årskurserna, vid ett granskningsbesök på skolan i våras. Det resulterade i ett tillsynsbeslut som förelägger kommunen att vidta åtgärder.
Bristerna var tidigare väl kända på skolan. Ledningen, elevhälsan och lärargruppen har på flera olika sätt försökt att skapa ordning och reda i klassrummen. Insatserna har dock varit otillräckliga; elever som har svårt att sitta still, fokusera och koncentrera sig har fortsatt att störa studieron och skapat otrygghet hos andra elever.
Skolinspektionens uppfattning är att skolans lärare behöver ett tydligt, gemensamt arbetssätt för att förebygga problemen. Därtill måste arbetet följas upp och analyseras av rektor, som bär det yttersta ansvaret för att elevernas och personalens lärandemiljö är trygg. Sådan uppföljning av tidigare insatser har förra läsårets skolledning inte gjort, finner Skolinspektionen.
Senast i november ska kommunen ha vidtagit åtgärder mot stöket. KK har på grund av skolans och bildningsförvaltningens semesterstängning inte kunnat få någon kommentar till föreläggandet.