Kvinnan, som är i 70-årsåldern och bor på annan ort i Sörmland, menar att operationen inte utförts med den omsorg och det professionella kunnande som hon som patient kan förvänta sig.
I sin anmälan till Inspektionen skriver kvinnan att hon har efterlevt de rekommendationer som hon fick i samband med operationen, med regelbunden och frekvent sjukgymnastik, styrke- och konditionsträning. Men någon förändring till det bättre har inte skett.
Två och ett halvt år efter höftprotesoperationen har kvinnan fortfarande stora besvär med hälta, dålig rörlighet och balans.
Enligt anmälan är höftprotesten cementerad. Kvinnan skriver att hon frågat om cementerade höfter kan opereras om, men läkaren som utförde operationen, skakade då bara nekande på huvudet.
"Detta har jag förstått var lögn", skriver kvinnan som menar att på universitetssjukhus opererar man om både två och flera gånger tills resultatet blir gott.
"Läkaren som jag träffade före operation sa att jag skulle bli av med min värk och att det skulle bli bra, inte något om möjliga bestående men och handikapp", fortsätter hon.
Kvinnan hade velat ha utförlig information före operation. Då hade hon haft möjlighet att avgöra om hon ville opereras i Region Sörmland eller remitteras till en annan region och/eller ett universitetssjukhus.
Hon tycker också att ortopedkliniken vid Kullbergska sjukhuset/Mälarsjukhuset borde knytas till en universitetsklinik, med krav på kontinuerlig utvärdering och förbättringar av vården.
Kvinnan är även kritisk till att det inte har gått att kommunicera med läkarna efter operation.
"Istället möts jag som patient av en tystnadskultur där mängden operationer verkar vara prio ett och operationsresultatet kommer i andra hand".
Hennes intryck av ortopedkliniken vid Kullbergska/Mälarsjukhuset är att höftoperationer görs på löpande band då efterfrågan är stor.
Kvinnan ifrågasätter också i sin anmälan hur patientnämnden i Region Sörmland fungerar. Hon anser att efter tre begäranden om en second opinion borde patientnämnden ingripa och begrunda vad det är som inte fungerar.
Kvinnan ser fram emot att ta del av Ivos uppfattning om hur ärendet skötts från kliniken och patientnämndens sida och vad patienter i liknande situation kan vänta sig framöver.