– Det är klart att det är roligt att det har vänt och lärarna har all del i det här, skulle jag vilja påstå. De har gjort fotarbetet och tagit ansvar, säger Bo Sundahl, ordförande i lärarförbundet i Katrineholm.
Men han, och övriga personer som uttalar sig i den här artikeln, är tydliga med att det inte går att dra för stora växlar av den nya Pisa-undersökningens resultat. Enligt Bo Sundahl gäller det att titta mer på helheten. Han säger vidare att skolan i både Sörmland och Katrineholm fortfarande ligger risigt till vad gäller elevernas kunskaper, nationellt.
– De senaste årens massiva undervisningssatsningar bidrar säkert till att siffrorna stärkts, men om inte läraryrket uppgraderas och lärarbristen stoppas kommer det att leda till en nedåtgående spiral.
Helene Björkqvist, chef på utbildningsförvaltningen, säger att hon ser ett trendbrott i och med den aktuella rapporten.
– Det är en glad nyhet att elevernas kunskaper pekar uppåt på alla områden som mätts. En positiv känsla för skolan ger ett stärkt självförtroende för personalen, säger hon.
Skolchefen vill invänta den analys som Skolverket ska göra utifrån rapporten, för att sedan undersöka hur analysen kan bidra till den fortsatta utvecklingen i skolan. Helen Björkqvist ser att framtida utmaningar rör till exempel språk- och matematikundervisningen.
– Vi har redan genomfört ett gott utvecklingsarbete och deltagit i olika nationella satsningar. Vi känner att vi är på rätt väg.
Johan Söderberg (S), ordförande i bildningsnämnden, säger också att Pisa-rapporten är ett trendbrott, men anar samtidigt orosmoln.
– Resultatet visar att det är dags att prata positivt om skolan, vilket är en lättnad för många inblandade. Det oroväckande i rapporten är att likvärdigheten mellan elever från olika bakgrund försämrats, vi behöver ställa om metoder och arbetssätt för att möta det problemet.