Kunder oroades över vattenavstängning: "Bara exempel"

Sörmland vatten ville uppmana kunderna att registrera sina mobilnummer för att få nyttiga sms. Men informationen slog fel – och oroliga kunder hörde av sig och frågade varför deras vatten skulle stängas av.

Sörmland vattens kunder tog texten i pratbubblan på allvar. I själva verket var det bara ett exempel på driftmeddelande, och bolaget fick gå ut med en dementi på hemsidan. Helen Sylvefjord är kommunikationschef.

Sörmland vattens kunder tog texten i pratbubblan på allvar. I själva verket var det bara ett exempel på driftmeddelande, och bolaget fick gå ut med en dementi på hemsidan. Helen Sylvefjord är kommunikationschef.

Foto: Arkiv, Sörmland vattens utskick

Katrineholm2022-01-14 17:02

"Vattnet till din fastighet behöver stängas av 11/1". Så står det i en pratbubbla i bilagan till den senaste fakturan till Sörmland vattens kunder. I anslutning till pratbubblan står en uppmaning att registrera sitt mobilnummer för att få driftmeddelanden via sms. Texten i pratbubblan är ett exempel på hur ett sådant driftmeddelande kan se ut. Men det förstod inte alla.

undefined
Så här såg det ut i bilagan till Sörmland vattens senaste faktura. Texten i pratbubblan är ett exempel, vilket inte alla kunder förstod.

Sörmland vatten fick ett antal samtal från kunder som undrade om vattenavstängningen.

– De var oroliga. Vi fick be om ursäkt och förklara. Det var så många som hörde av sig att vi behövde förtydliga informationen, säger Helen Sylvefjord, kommunikationschef på Sörmland vatten.

Bolaget gick därför ut med en upplysning på sin hemsida: "Ingen avstängning den 11 januari – det var ett exempel i fakturabilagan".

undefined
Sörmland vatten fick dementera och förklara på sin hemsida.

Men Sörmland vatten vill fortfarande att man registrerar sitt mobilnummer. Framför allt om man inte är skriven på sin adress eller på sin mobiltelefon. Annars ska man få utskicken automatiskt.

– Sms:en är ett effektivt sätt att nå ut till otroligt många.

Meddelandena som skickas ut kan, förutom vattenavstängningar, bland annat handla om ändrade hämtningsdagar för sopkärlet.

– Vi kan behöva ändra på kort varsel om en chaufför är sjuk till exempel, säger Helen Sylvefjord.

Bolaget planerar att använda en tydlig röd stämpel med texten "Exempel" i framtida informationsutskick.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!