Den som på tisdagsmorgonen passerade bensinmackarna på Vasavägen på väg mot Vasabron, fick beskedet att parkeringshuset Loket var helt fullt. Den som samtidigt färdades längs Stockholmsvägen in mot centrum fick däremot beskedet att Loket var i det närmaste tomt.
Hur kunde det bli så här?
Jo, allt berodde på kontaktsvårigheter.
– Signalerna från parkeringshuset till skyltarna går via wi-fi och ibland tappar de kontakten, säger Johnny Ljung, infrastrukturchef på kommunen.
Orsaken till den tappade kontakten är ännu okänd.
– Kanske är det järnvägen som stör, vi vet inte riktigt, säger Ljung.
Systemet testades i somras under byggtiden och fungerade då. Men när parkeringshuset var klart och läget skarpt, visade det sig att det fanns problem. Varje gång en bil kör in eller ut ur parkeringshuset ska den registreras, och antalet lediga platser uppdateras. Men när kontakten bryts kan de digitala skyltarna visa helt fel information.
För sanningen är att huset varit långt ifrån fullt.
– Det är trögt nu i början på grund av corona. Många pendlare jobbar hemifrån, säger Johnny Ljung.
På Lokets fasad sitter ytterligare en skylt. Den är ansluten med kabel och visar därför rätt antal lediga platser.
Under onsdagen ska kontaktproblemen lösas genom att koppla upp de digitala skyltarna via radiolänk i stället för wi-fi.
– Det är några sändare och mottagare som ska bytas, det tar högst en timme, säger Johnny Ljung.