Skolornas arbete förebygger ensamheten

Allt fler svenska elever mår dåligt, ensamhet är en stor anledning enligt en ny rapport. I Katrineholms skolor ser det ljusare ut enligt bildningsförvaltningen.

Elever som inte har någon att umgås med under raster löper större risk att få underkända betyg.

Elever som inte har någon att umgås med under raster löper större risk att få underkända betyg.

Foto: Jessica Gow/TT

Katrineholm2019-08-22 17:25

Svenska skolelevers mående har varit på nedgång i flera år, nu visar Friends årliga rapport att nästan en fjärdedel av ungdomarna känner sig ensamma i skolan. Men föräldrar till barn i Katrineholms skolor kan ta det hela med ro.

– Trygghetssiffrorna i våra skolor är väldigt fina, berättar Jörgen Rüdeberg verksamhetschef.

Kuratorn Kerstin Andersson arbetar på Sandbäcksskolan. Hon berättar att de elever som ändå kommer till henne för att prata ofta har tankar om ensamhet, och det är ingen ny företeelse.

– Det är en av flera saker som många elever behöver prata om, säger Kerstin Andersson.

Att öka tryggheten har hög prioritet ute i skolorna. Det är ett led i arbetet är att öka förtroendet för vuxenvärlden. De två är nämligen sammanlänkade enligt den nya rapporten. Genom att till exempel erbjuda aktiviteter på rasterna där alla elever får delta försöker man minska känslan av att vara ensam. Mindre barn är mer spontana i sitt kontaktsökande, medans äldre barn bär på fler erfarenheter. Därför kan de också ha svårare att lita på vuxna om de bär med sig negativa erfarenheter sen tidigare, förklarar kuratorn.

Ensamhet riskerar att påverka elevernas mående och i förlängningen riskerar det att drabba deras skolresultat. Enligt rapporten löper ensamma elever tre gånger högre risk att få underkända betyg. Mest negativt drabbas den som saknar umgänge på rasterna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!