Skarp kritik från räddningstjänsten för dödliga vägar

Västra Sörmlands räddningstjänst riktar kritik mot att de större vägarna i västra delen av länet inte har byggts ut i den takt som trafiken ökat. Räddningstjänsten anser också att det tar alldeles för lång tid att bygga, även om pengar finns.

Västra Sörmlands räddningstjänst riktar kritik mot att flera av de större vägarna i västra delen av länet har låg standard och inte är mötesseparerade.

Västra Sörmlands räddningstjänst riktar kritik mot att flera av de större vägarna i västra delen av länet har låg standard och inte är mötesseparerade.

Foto: Rebecka Jonsson

Katrineholm2020-12-14 20:57

Tidningen har granskat antalet olyckor sedan år 2003 på riksvägarna i KFV-området – Katrineholms, Vingåkers och Flens kommuner. Med alla olyckor inräknat är riksväg 52 hårdast drabbad. Där har det skett 355 olyckor. 

På andra plats hamnar riksväg 55, med 254 olyckor. Även när det gäller mötesolyckor är riksväg 52 hårdast drabbad, med 22 olyckor. Riksväg 55 hamnar på andra plats, med tolv mötesolyckor. 

I KFV-området har totalt elva människor mist livet de senaste 17 åren på riksväg 52. På riksväg 55 handlar det om tolv personer. Fyra har även avlidit på riksväg 57, två på riksväg 53 och en på riksväg 56. 

Det har fått Västra Sörmlands räddningstjänst att höja på ögonbrynen. Även om delar av riksväg 55 och 56 har byggts om till mötesfri väg, anser räddningstjänsten att det går för sakta och att utbyggnaden även av andra vägar inte skett i den takt som trafiken ökat. 

– Riksväg 52 skulle behöva bli bättre, framför allt med mitträcke mot Nyköpingshållet. Vi har full respekt för att man inte kan bygga om alla vägar på en gång. Men vi tycker att det går för långsamt och att man borde snabba på åtgärderna som man har på gång, säger Mattias Gårdholt, förbunds- och räddningschef vid Västra Sörmlands räddningstjänst. 

Men det är inte bara mötesfria vägar som är att önska. Även åtgärder krävs för att minska de allvarliga skadorna vid singelolyckor, menar Gårdholt. 

– Vi hade en olycka för en kort tid sedan där en förare körde in i ett träd strax före Läppe. Sidoräcken kan göra skillnad. 

Antingen ingår de allmänna vägarna i den så kallade nationella transportplanen eller i någon av de 21 länstransportplanerna. I KFV-området är riksväg 56 den enda som ingår i den nationella planen. För den planen är det regeringen som fattar beslut om innehållet utifrån Trafikverkets förslag. 

Övriga riksvägar som nämnts, däribland riksväg 52 och 55, ingår i länstransportplanen för Sörmland. Regeringen beslutar om den ekonomiska ramen för denna plan, medan regionen ansvarar för prioritering av pengarna i samråd med Trafikverket. 

Både den nationella transportplanen och de olika länstransportplanerna uppdateras vart fjärde år. I planen för Sörmland, som i nuläget sträcker sig mellan 2018 och 2029, finns drygt 1,1 miljarder kronor avsatta för det regionala vägnätet. 

Region Sörmland har tidigare fattat beslut om att riksväg 55 är den väg som är högst prioriterad. Det innebär att det i dagsläget inte finns några pengar avsatta till att bygga om riksväg 52 till mötesfri väg genom KFV-området. 

– För att ett objekt ska gå vidare i planprocessen måste det finnas en åtgärdsvalsstudie. Det finns för väg 52. Men politiken valde att gå vidare med riksväg 55 i stället för att börja med riksväg 52 vid fastställelse av planen 2018. De har inte velat skifta fokus från riksväg 55, utan vill göra klart den först, även om det tar lång tid, säger Fredrik Högberg, strateg på Region Sörmland.

Är det orimligt att tänka att det kommer ta minst 20 år innan riksväg 52 är ombyggd förbi Katrineholm och Vingåker? 

– Det är inte orimligt att tänka så utifrån hur infrastrukturplaneringen fungerar och att ambitionerna att bygga färdigt 55:an kvarstår. Länsplansramarna har inte ökat i den takt som den nationella planen har gjort, säger Fredrik Högberg.

Olycksstatistik

KFV-området utgörs av riksväg 52, 53, 55, 56 och 57. Nedan följer hur många olyckor som har inträffat på dessa vägar i de tre kommunerna sedan år 2003. Siffran inom parentes visar hur många som har avlidit.  

Riksväg 52: 355 (11)

Riksväg 53: 131 (2)

Riksväg 55: 254 (12)

Riksväg 56: 106 (1)

Riksväg 57: 143 (4)

Observera att riksvägarna delar vägnummer med varandra på vissa sträckor. När olycksdata rapporteras in kan olyckan därmed visas som en dubblett.

Källa: Strada (Transportstyrelsen)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!