SJ planerar färre tågstopp i Katrineholm

SJ vill skära ner på tågstoppen från och med nästa år, men när Citybanan står färdig kan det regionala trafikutbudet öka med 30 procent från och med 2017.

tåg1_TJ 140626.jpg

tåg1_TJ 140626.jpg

Foto:

Katrineholm2014-06-27 05:00

SJ:s förslag inför den nya tidtabellen som träder i kraft i december i år innebär att sju avgångar från Katrineholm slopas.

Det gäller snabbtågstrafiken mellan Stockholm och Göteborg. Anledningen är att SJ vill kunna stå sig konkurrensmässigt och erbjuda resenärerna som åker hela sträckan en snabbare resa.

– Den absoluta majoriteten av våra snabbtågsresenärer åker hela sträckan mellan Göteborg och Stockholm. Att kunna erbjuda en restid på tre timmar och under vet vi är väldigt attraktivt, berättar Maria Hofberg, affärschef på SJ.

Förslaget innebär en neddragning från 28 till 21 tågstopp per dag i Katrineholm. Regionaltrafiken och snabbtågen som går via Karlstad och Malmö kommer dock inte att genomgå några förändringar.

– Vi ser Katrineholm som en knytpunkt fortfarande, även om vi gör dessa neddragningar. För att inte störa arbetspendlarna så mycket så sker inga förändringar alls vad gäller regionaltrafiken.

Först i slutet på september kommer den nya tidtabellen att vara färdigutvecklad. Den börjar sedan gälla från och med i mitten av december.

Samtidigt som SJ planerar att dra ner står det nu klart att efter Citybanans öppnande kommer den regionala tågtrafiken att utökas. Katrineholm, Vingåker och Flen får två fler avgångar med Sörmlandspilen, både i riktningen Hallsberg såväl som Stockholm. Antalet helgavgångar ökar från tre till fem per riktning. Flen och Katrineholm får också fyra till avgångar med UVEN mot Eskilstuna och Norrköping.

Beslutet är resultatet av ett samarbete mellan kollektivtrafikmyndigheterna i Sörmland, Stockholm, Uppsala, Västmanland, Örebro och Östergötland som 2011 påbörjade en process med att etablera ett storregionalt tågsystem.

Tanken är att planerna successivt ska sättas i verket mellan 2017 - 2020.

En faktor som kan komplicera den kommande trafiksituationen är huruvida alla tåg kommer att få plats på spåren. Fler operatörer på marknaden innebär fler förslag för Trafikverket att hantera, och eventuellt fler förändringar.

– Det är klart att vi har förhandlingar med Trafikverket framför oss för att säkerställa våra avgångar, säger Åsa Kullgren, ordförande i Sörmlands Kollektivtrafikmyndighet.

– Västra stambanan har blivit trängre, vilket är ett bekymmer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om