Det tar en kvart, men sen blickar du ut över de sörmländska landskapen. Förutom några enstaka radioutrop hörs bara vindens sus och temperaturen sjunker några grader för varje meter som vinden för dig uppåt. Väl där uppe är det bara du och vinden som avgör vart du åker härnäst. Det är detta som lockar flygarna i Katrineholms flygklubb.
Man kan ta flygcertifikat innan man kan ta mopedkort. Så säker anses flygsporten att vara. När man är inne på sitt femtonde levnadsår kan man påbörja skolningen i segelflygning.
På Katrineholms flygfält, Sunds gärde, anordnar flygklubben två skolningstillfällen i veckan. Tisdags- och torsdagskvällarna under vår, sommar och höst är tillägnade åt nya flygare, om vädret tillåter. Det behöver vara klart och fint men samtidigt finnas tillräckligt med termik, uppåtvindar, för att segelflyget ska kunna stiga utan hjälp av ett bogserande motorflygplan. I det första skedet behövs givetvis bogsering till ungefär 1 000 meter, men en skicklig segelflygare kan efter det få planet att lyfta 1 000 meter till – och sedan hålla sig i luften i timmar, endast med hjälp av naturkrafter.
– Det är en enorm frihetskänsla att flyga, det är väldigt trevligt och man ser så vackra vyer. Sen är just segelflyg lite mer av en sport om man jämför med motorflyg, där man snarare tar sig från punkt a till punkt b. Det är som att jämföra segelbåt och motorbåt, berättar Håkan Ljungberg, flyglärare i Katrineholms flygklubb.
Det är häftigt att det är naturen som driver en framåt och inte motorn, det är lite en konst att bemästra.
Ilya Lindqvist
Klubben har utbildat nya segelflygare så länge den varit aktiv. Idag har den ungefär 40 medlemmar, men de som aktivt flyger är betydligt färre.
– Vi är kanske 10-15 personer som flyger regelbundet, men ännu färre som är här på veckobasis. Det är såklart trist, för det är en samarbetessport – ska en person segelflyga behöver vi vara fem personer på plats, helst. På helgerna är vi oftast samma gäng här som flyger tillsammans så det brukar lösa sig, berättar flygläraren.
Under denna ljumma sommarkväll ska Ilya Lindqvist, 20, och Petter Worning, 22, ta lektioner i segelflyg. De turas om att flyga tillsammans med Håkan Ljungberg, då ingen av dem ännu fått sitt C-diplom som gör att man får flyga själv.
– Jag fick prova på att flyga under en temavecka här och jag tyckte att det var kul, så nu är jag här och försöker ta mitt certifikat. Det är häftigt att det är naturen som driver en framåt och inte motorn, det är lite en konst att bemästra, så att säga, berättar Ilya Lindqvist som tagit ungefär femton lektioner redan. Nu har han längtat i en vecka och äntligen är det dags att flyga igen.
– Jag vill ta certifikatet på grund av känslan när man flyger. Det är ju adrenalin, det är spännande, säger Petter Worning.
På plats är också segelflygschefen Rikard Rudström och Conny Målqvist, segelrepresentant i klubbens styrelse. Rikard Rudström ansvarar i kväll för motorplanet som bogserar segelflyget. Conny Målqvist är där för att hjälpa till, men han har också sitt eget flygplan ståendes på klubben. Just nu håller det på att repareras, men i vanliga fall kör han akrobatflyg med det.
– Det är skitkul, men fysiskt tufft. Man måste verkligen anstränga sig, så en akrobatisk flygtur med loopar och sådant, blir sällan längre än tio minuter, berättar han.
Han har haft sitt flygcertifikat i motorflyg i 14 år och gör även mer behagliga nöjesflygningar.
– Man är på Öland på en timme med vårt lilla motorplan här. Man känner sig väldigt fri när man kan flyga dit och ta en lunch och sedan flyga hem igen. Sen kanske man ser något roligt på vägen och vill titta närmare på det i stället. Då meddelar man bara lite i radion och flyger fritt, berättar Conny Målqvist.
Flygplatsveteranen Bo Johansson är också med och hjälper till under flyglektionerna, men har sen länge lagt sin egen flygning på hyllan. Nu ägnar han sig mest åt att flyga modellflyg, något som man också kan göra på Katrineholms flygklubb. Han hjälper även klubben på olika sätt, bland annat genom att vara med på lektioner men också genom att sköta om flygfältet.
– Jag började flyga 1954 i det som då kallades Flygvapenpojkarna, sen var jag med och hjälpte till att bygga Katrineholms flygfält när det begav sig 1961, men nu är jag för gammal för att flyga, säger Bo Johansson och skrattar.
Redan när Petter Worning och Ilya Lindqvist skolningsflyger är det samarbete som gäller. Linan ska av säkerhetsskäl släppa på precis rätt tidpunkt när bogseringsplanet kommer tillbaka efter att ha släppt seglingsflyget, något som Conny Målqvist kontrollerar från marken. Segelflyget behöver ibland flyttas på innan det är dags för nästa start, så eleverna hjälps åt att rubba det, trots sin storlek, förhållandevis lätta segelflygplanet och placera det på rätt plats.
Du kan inte bara ta flygcertifikatet innan mopedkörkortet, utan det kostar ungefär lika mycket som en lite dyrare moped.
– Det är ju främst motorbogseringen till segelflygen som kostar pengar, säger Rikard Rudström, segelflygschef.
Dock får klubben snart en vinsch, som kommer att göra starten med segelflyg både lättare och billigare. Ett annat alternativ som klubben erbjuder är att utbilda sig till motorsegelflygare. Det kan man göra när man fått sitt segelflygscertifikat och det kräver en kort kompletteringsutbildning. Med ett motorsegelflyg kan man både motorflyga och segelflyga och på det sättet blir ännu mer fri när man slipper bogseringshjälp – även om prestandan minskar.
[fakta nr="1"]
Med ett klassiskt segelflygplan kan man komma upp i hastigheter som 250 kilometer i timmen och när man tävlar handlar det ofta om att köra banor så snabbt, och rent, som möjligt.
– Att köra rent är det svåra. Att hålla kursen och att flyga stabilt, samtidigt som man håller sig i luften under en längre period. En riktigt skicklig flygare kan flyga med en bomullstuss på nosen och se till att den stannar där under hela flygningen, skämtar Håkan Ljungberg.
När man kommit upp i luften ovanför Katrineholm är det tyst, lugnt och stilla i segelflyget. På bara några hundra meters höjd ser staden otroligt liten ut och gröna, bruna och gulnande fält ramar tillsammans med skog och sjö in hela kommunen. Vid ungefär 1500 meters höjd kan vi under denna sommarkväll till och med skymta Globen i horisonten.