Under måndagen trädde regeringens lagändring om minskad reduktionsplikt i kraft. I samband med det föll drivmedelspriserna – dieseln med fyra kronor, och bensinen med en krona, enligt Circle K:s rekommenderade riktpriser för privatkunder.
Lagändringen har inneburit att reduktionspliktens krav på minskade utsläpp för bensin och diesel har sänkts från 12,5 procent för bensin och 40 procent för diesel under 2023, till 6 procent för båda drivmedlen under åren 2024–2026.
Även på mackar i Katrineholm har priserna sjunkit, något som gladde tankande katrineholmare när tidningen gav sig ut på tisdagen.
– Det är jättebra! Jag hoppas att priserna sänks ännu mer, för när man måste åka bil, måste man ju, säger Modar Almhana.
Trots att många glädjer sig åt de sänkta priserna, berättar bilförare om att de tidigare höga priserna inte påverkat dem särskilt mycket.
– Nej, jag kör så lite. Jag är pensionär och bor i stan, den här tanken räcker i en vecka nu. Men priserna går åt rätt håll, säger Alf Ekström.
En mackföreståndare som tidningen har pratat med, men som vill vara anonym, säger att det skedde en kraftig ökning av antalet tankande bilister under nyårsdagen. Samtidigt berättar föreståndaren att det pågår ett priskrig bland de obemannade stationerna i stan, vilket kan göra att det kostar upp emot en halv krona mer att tanka i exempelvis Flen jämfört med Katrineholm.
En som märker att familjens drivmedelsförbrukning har ökat är Cecilia Lindblom. Förra året köpte hon en A-traktor.
– Det är väl klart att man vill tanka billigare, så är det ju, men det är väl inget man går och längtar efter. Man är ju ändå tvungen att köra, som nu när jag ska till stallet, säger Cecilia Lindblom, när hon fyller tanken vid Ingo-macken.
Naturskyddsföreningen i Katrineholm är däremot kritisk till att priserna har sänkts och att utsläppen därmed ökar.
– Det verkar korkat och jag tycker att det är onödigt. Nu ökar utsläppen och vi går i fel riktning. Det gäller att avveckla koldioxidutsläppen och vi måste göra allt för att minska koldioxidhalten i atmosfären. Men dessa politiker vill väl tjäna röster på att bränslet är billigare, vilket motverkar hela tanken med att ha ett miljöansvar, säger Bo Karlsson, ordförande för Naturskyddsföreningen i Katrineholm.