Sänkt hastighet är ingen lösning

Alla vägar bär inte till Rom. Det finns de som går till Björkvik, Hävla och Österåker också.

Katrineholm2013-04-30 05:00

Skillnaden är att runt Rom drabbas de inte av tjälskador, ett lika säkert vårtecken som tussilagon i dikeskanten i våra trakter.

Nyligen körde jag till Bohuslän och slogs av hur dålig vägstandarden är. Inte ens de stora Europavägarna håller. Det var mer tur än skicklighet som potthål parerades och överraskande sprickor fick ekipaget att studsa. Även om det inte var som för Janne Långben på julafton, så var det i alla fall tillräckligt guppigt för att störa och vålla obehag.

Visst är det väl konstigt att människan redan 1163 kunde beräkna valv, strävbågar och hållbarhet för att bära de 13 ton som bara kyrkklockan i sydtornet väger. Och det var långt före datorernas tid ...

Och det har gått 44 år sedan Apollo 11 landade på månen. Men fortfarande kan vi inte bygga vägar som håller.

På senare tid har ett flertal vägar i Sverige fått sänkt hastighet. Ett vällovligt argument är för att minska dödstalen i trafiken. Ett mindre smickrande skäl som sällan nämns är att standarden på vägarna helt enkelt är för dålig för att det ska gå att köra fortare.

Okej, det handlar bara om några sekunders längre restid från Baggetorp till Katrineholm. Men det är inte tiden det handlar om. Det är frustrationen att riskera att bilen inte är hel när man kommer fram som är värst.

Det beror inte alltid på potthål och tjälskador. Ta den för några år sedan nybyggda vägen mellan Katrineholm och Valla som fortfarande läcker vatten som ett såll och blir förrädiskt hal varje höst.

Det är inte bara landsvägarna som är drabbade. Ta ett varv i cirkulationsplatsen vid Folkets park i Katrineholm så förstår ni vad jag menar med eftersatt underhåll.

Så ska det inte behöva vara. Bilisterna ska inte behöva lida så.

2005 betalade bilismen i Sverige 76 miljarder kronor i skatt. Bara en femtedel (cirka 15 miljarder) gick tillbaka till vägarna. Det är på tiden att staten börjar använda pengarna på samma sätt som försäkringsbolagen tillämpat i många år, det vill säga husförsäkringar ska betala husskador, bilförsäkringarna bil- och trafikskador.

Bilismen i Sverige ska inte finansiera något annat än nya, bättre och säkrare vägar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om