Så ska Katrineholm marknadsföras

För att kommunen och näringslivet ska veta hur de ska tala om Katrineholm har en handbok tagits fram.

Katrineholm2011-10-21 23:11

Tre ord och en känsla ska bygga Katrineholms varumärke.

Orden är "naturen", "läget" och "lusten". Känslan är den som ska uppstå under bläddrandet i den varumärkeshandbok som bolaget KFV marknadsföring tagit fram.

- Det finns ett behov att skapa en samsyn om vad Katrineholm är. Hittills har många känt sig lite vilsna, säger Harriet Nilsson, vd för KFV marknadsföring.

Handboken inleds med en historisk tillbakablick, med järnvägen och industrierna som givna avsnitt. Därefter återges ett utdrag ur Selma Lagerlöfs skildring av "den sköna lustgården" Sörmland. Sedan tar sju katrineholmsprofiler ton i intervjuer om deras liv och tankar kring begreppet "Sveriges lustgård", som har patentregistrerats som Katrineholms varumärke.

Det är de sju personernas berättelser som har utkristalliserat de tre orden som KFV marknadsföring vill att Katrineholm ska förknippas med. De talar om närheten till skogen och naturområden, om närheten till viktiga samhällsfunktioner och större städer, och om det lustfyllda i att engagera sig i föreningslivet eller att komma hem från en resa.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om