För ett drygt år sedan startade en ny godstågsförbindelse mellan Hallsberg och Katrineholm. Anders Thörnström, projektchef för Logistikcentrum, berättar hur trafiken har utvecklats sedan dess.
Hur ofta går Green cargo-tågen nu?
– Vi hade ett mål att de skulle gå fem dagar i veckan till julen. Vi är uppe i fyra dagar just nu, men vi ser en god utveckling framför oss.
Det var lite knackigt att komma igång, varför går det bättre nu?
– Det är en omställning för kunderna att gå över från lastbil till godståg. Samtidigt ser vi en stor vilja hos många, eftersom det faktiskt ger positiva effekter både miljömässigt och ekonomiskt.
– Nu börjar vi överlag se de positiva resultaten av marknadsbearbetningen. Det finns inga genvägar, utan det är ett evigt tungt arbete att bearbeta kunderna och hitta bra lösningar som fungerar.
Hur ser utvecklingen för godstågstrafiken ut på sikt?
– Väldigt bra. Vi har kunder som varit med från första början, exempelvis Van Dieren AB som kör godståg mellan Katrineholm och Tyskland, vars avtal förlängs i januari. Sedan har vi även nya kunder som vi kommer att släppa mer information om efter årsskiftet.