Ronny Falck sålde en bil privat och stod plötsligt med 8 000 kronor i kontanter. Han gick till sin bank, Sörmlands sparbank, för att sätta in dem på sitt konto, men fick veta att banken inte längre hanterar kontanter. Personalen hänvisade honom i stället till insättningsautomaten i gallerian Näckrosen.
Ronny lyckades sätta in 4 000 kronor till en början. När han matade in ytterligare 4 000 kronor försvann sedlarna in i maskinen som visade "tekniskt fel". Dessa pengar kom inte in på Falcks konto.
– Jag blev ju lite orolig att luckan skulle öppnas igen och mina pengar skulle bli åtkomliga för någon annan, så jag stannade kvar och bevakade i cirka en kvart. Men pengarna var borta, säger Ronny Falck.
Han gick tillbaka till Sörmlands sparbank och fick där hjälp att anmäla att hans pengar försvunnit in i maskinen.
Det var den 13 augusti som pengarna försvann, sedan dess har Falck inte hört ett ord om vart hans pengar tagit vägen. Han börjar nu bli rejält irriterad.
– Jag har ringt till banken flera gånger men inte fått ett vettigt svar. De säger att det inte är deras automater och någon påstod att det kunde ta uppemot en månad att utreda. Jag sa till dem: "sätt nu in mina pengar och lös detta. Summan är ju 'en piss i Hjälmaren' för er", säger Ronny Falck.
På onsdagsmorgonen, efter att Ronny Falck varit i kontakt med tidningen, hade 3 000 kronor kommit in på hans konto och insättningen hade bakdaterats till den 13 augusti.
– Men det saknas alltså fortfarande en tusenlapp. Jag har ringt banken nu på morgonen och sagt att jag ska ha den också, säger Ronny Falck.
Anna Falk är marknads- och kommunikationschef på Sörmlands sparbank. Hon berättar att hon bara kan prata i generella ordalag och inte om det enskilda fallet på grund av den hårda banksekretessen.
Hon berättar att uttags- och insättningsautomaterna tillhör Bankomat AB och inte banken, inte ens den som sitter på Sörmlands sparbanks baksida. Dessa tillhör Bankomat AB ett bolag som ägs av Danske Bank, Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank med sparbankerna.
– Blir det fel vid exempelvis en insättning hjälper vi bankkunden att göra en reklamation och tar emot svaret när ärendet är utrett, men det är Bankomat själva som gör utredningen. Vi är bara en mellanhand och har inte tillgång till deras system. Tyvärr kan en utredning av ett fel ta upp till en månad i värsta fall, speciellt nu när det har varit semestertider. Vi vill ju förstås att det ska gå snabbt och smidigt för våra kunder, men vi kan tyvärr inte påverka detta, säger Anna Falk.
Strax innan denna artikel var färdigskriven ringde Ronny Falck och berättade att en medarbetare från Sörmlands sparbank ringt och meddelat att det nu skulle lösa sig även med den sista saknade tusenlappen och att den också var på väg in till hans konto.