Rondellstöd halverat – inte tillräckligt cykelfrämjande

Trafikverket tycker inte att ombyggnationen av trafikljuskorsning till cirkulationsplats är tillräckligt cykelfrämjande. Därför får kommunen bara hälften av det statliga bidrag som de sökt till projektet.

Trafikljusen i korsningen på Vingåkersvägen är ett minne blott. Nu ska korsningen byggas om till rondell. Men kommunen får inte så mycket bidrag som de önskat från Trafikverket.

Trafikljusen i korsningen på Vingåkersvägen är ett minne blott. Nu ska korsningen byggas om till rondell. Men kommunen får inte så mycket bidrag som de önskat från Trafikverket.

Foto: Rebecka Jonsson

Katrineholm2021-03-12 20:55

De ständigt krånglande trafikljusen på Vingåkersvägen blev till slut för dyra att återigen laga. I november tog därför nämndordförande Anneli Hedberg (S) beslutet att tidigarelägga den planerade ombyggnationen till cirkulationsplats.

För att få lite extra pengar till projektet, ansökte kommunen till Trafikverket om att få halva kostnaden betald via ett stadsmiljöavtal. Genom detta avtal beviljas statligt stöd för att främja hållbara stadsmiljöer, med särskilt fokus på cykelåtgärder.

Kommunen angav i ansökan att cirkulationsplatsen skulle kosta åtta miljoner, och att de ansöker om att få fyra av dessa från Trafikverket. Cirkulationsplatsen ska bland annat få fyra cykelöverfarter.

Nu har Trafikverket kommit med sitt beslut. Kommunen får inte fyra miljoner, utan två.

Verket skriver i sin motivering att cirkulationsplatsen till största delen innebär anpassningar för biltrafik. Därför beviljas stöd bara till 25 procent.

Men kommunen har inte avsatt några åtta miljoner i budgeten för cirkulationsplatsen, utan bara 4,4.

– För 4,4 miljoner kan vi bygga en standardrondell, så vi behöver egentligen inget bidrag. Men vi passade på att söka och ju mer pengar vi får, desto mer påkostad rondell kan vi bygga, säger kommunens infrastrukturchef Johnny Ljung.

undefined
Johnny Ljung, infrastrukturchef.

Det som i så fall kunde kostas på lite extra, är utsmyckningen inne i rondellen och avsmalningen av gatan in mot cirkulationsplatsen.

– Vi är jätteglada att vi har fått pengarna, det blir en bonus, säger Johnny Ljung.

Risken är emellertid att Trafikverket drar av pengar från bidraget, om bygget blir för billigt. I beslutet står nämligen att om den totala kostnaden för åtgärden blir lägre än angivet, reduceras stödet i motsvarande grad.

För att få stödet beviljat, krävs cykelfrämjande motprestationer från kommunen. I ansökan hade fyra åtgärder angivits: en hälsotramparkampanj för kommunanställda, införandet av avgifter på den nya parkeringen vid Pionen, cykelbana längs Uppsalavägen på Lövåsen, samt cykelöverfarter över Stockholmsvägen och Österleden. Trafikverket skriver i sitt beslut att bara cykelöverfarterna ska ingå i avtalet. Men det betyder inte att planerna på de övriga åtgärderna skrotas.

– Nej, vi ska genomföra alla fyra. Det har vi med i budgeten, säger Johnny Ljung.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!