Rollspel gav eleverna nya kunskaper

På Södra skolan rollspelades det för fullt då eleverna i årskurs åtta redovisade ett arbete de gjort under hösten. Det handlade om ett projekt i samarbete med Kulturskolan.

Foto:

Katrineholm2015-12-10 08:58

Bakgrunden till projektet är att Kulturskolan fått extra anslag för att arbeta med estetiska lärprocesser i samarbete med skolorna. Genom detta har dramapedagogen Julia Fries från Kulturskolan fått möjlighet att arbeta tillsammans med Maria Lockwall som är SO-lärare på Södra skolan. Tillsammans har de utvecklat arbetet som åttorna gjort under hösten.

Eleverna har fått arbeta i grupp där de fått rollspela som familjer från olika länder i Norden. Varje elev har sedan fått skapa sin egen karaktär och bakgrundshistoria innan grupperna har fått leva sig in i ett framtidsscenario där de tvingats fly från sina hemländer. På det här sättet har eleverna fått kunskaper i både samhällskunskap, hållbar utveckling och geografi genom drama.

– Många av eleverna nås av drama på ett annat sätt än de tidigare trott. Genom projektet har flera av de elever som tidigare inte vågat tala inför en större grupp, faktiskt vågat det, berättar Charlotta Lockwall.

Även eleverna ser positivt på projektet. Tyra Johansson och Adam Tillnell som går i årskurs åtta på Södra skolan tycker att det har varit roligt och lärorikt att arbeta på det här sättet.

– Det har varit roligt att få prova nya saker, som till exempel att få hålla på med drama. Vi har fått en inblick i hur det är att bo i andra länder och vi har pratat mycket engelska, säger Adam Tillnell.

– Eftersom vi fick rollspela som flyktingar fick vi lära oss hur det är i världen i dag, även fast det är mycket värre. Jag tyckte också att det var jätteroligt att hålla på med drama, säger Tyra Johansson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om