Robert, 51, ringde i dagar – blev utan medicin

Flera katrineholmare är frustrerade över att den senaste tiden inte kunna nå fram till privata Vår vårdcentral.– Det är bedrövligt, hela karusellen, säger Robert Persson, 51.

Katrineholm2016-11-30 19:07

Gårdagens artikel om Vår vårdcentral har lett till starka reaktioner från kommunbor. Under tre månader hittills i år har kliniken varit sämst i länet på telefontillgänglighet enligt landstingets mätningar, men fortfarande vill inte verksamhetschefen och delägaren Håkan Forssell svara på kritiken.

Katrineholmsbon Robert Persson ringde på onsdagsmorgonen till tidningen, då inne på sitt andra dygn utan potentiellt livsviktig blodstrycksmedicin.

– Jag har försökt sedan den nionde att få nya tabletter. De bara lovar och lovar, men det händer inte, säger den 51-årige arbetsledaren på Samhall, upprörd och skärrad.

Persson berättar att han den 17 november försökte ringa kliniken 22 gånger, för att varje gång möta en telefonsvarare som ber honom ringa senare. I slutet av månaden började han ringa strax efter klockan 7 på morgonen – och då började en rad löften om att receptet snart skulle finnas på apoteken. Löften som, enligt Persson, varje gång bröts.

– Det är inte klokt. De säger hela tiden att det ska komma in under dagen. Men den man får prata med är ju bara vanlig receptionist.

Till sist, efter lunch på onsdagen, kan en lättad Robert Persson hämta ut sin medicin från ett recept som gäller ytterligare ett år.

"Även jag är drabbad av ointresset att bli hjälpt" skriver Anders Wallström i Valla. Han beskriver tre olika ärenden där kliniken enligt honom försenat vården och 66-åringen misstänker att kostnadsskäl ligger bakom.

Vår vårdcentral försvaras av flera personer på Facebook och i kontakter med tidningen. "Jättebra och proffsig personal" skriver Veronica Florestig. Andra, som Manda Babic, skriver "Tur att jag valde att lämna Vår vårdcentral".

I maj i år vittnade huvudskyddsombudet på vårdcentralen, Mathias Fredriksson, på fackföreningen Kommunals webbplats om en mycket ansträngd arbetsmiljö de första åren. "Kollegorna på labb grät" och arbetsmiljöarbetet fick "inget gehör alls" hos ledningen, berättar artikeln.

På senare tid har situationen förbättrats, även om det fortfarande är svårt att få styrelsen att förstå vikten av arbetsmiljö, uppger Fredriksson i artikeln. I dag är han tjänstledig och hänvisar frågor till Vår vårdcentrals kontaktperson Annika Öbrink.

Katrineholms-Kuriren har sökt Vår vårdcentral utan resultat. Sedan den 2 november har tidningens frågor lämnats obesvarade.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om