Så sent som förra månaden berättade vi om satsningen på två nya järnvägsspår i Katrineholm, mellan viadukten på Österleden och en kilometer mot Valla. Orsaken är att långsamtgående godståg ska kunna köra åt sidan, så att passagerartåg slipper vänta och tappa tid.
I dag är det så trångt på Västra stambanan att godstågen blir en flaskhals i systemet. Trafikverket anser att de nya förbigångsspåren ska råda bot på problemet. Från början uppskattades kostnaden till 256 miljoner kronor. Nu har den stigit med 16 procent – till 297 miljoner.
Regeringen bestående av Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna – med stöd av Sverigedemokraterna – tycker att det har blivit alldeles för dyrt. Därför vill man att Trafikverket ser över kostnaderna för det här och ytterligare ett antal infrastrukturprojekt.
– Även om vi gör en historisk satsning, är det viktigt att vi inte bara talar om mer pengar till infrastruktur, utan att vi också får mer infrastruktur för pengarna, sade Andreas Carlson (KD), infrastruktur- och bostadsminister, på en pressträff tidigare i veckan.
Erik Fridén är projektledare på Trafikverket och ansvarar för förbigångsspåren i Katrineholm. Han och kollegorna hade ingen aning om att regeringen skulle dra i handbromsen, men anade oråd då beslutet om vilka infrastrukturprojekt som får byggstartas drog ut på tiden.
– Vi visste inte att vi skulle hamna i en grupp av projekt där regeringen kräver mer underlag. Det kom som en överraskning för oss. Beskedet om byggstarter brukar meddelas i december, men nu kom det i februari, så vi anade att det var något på gång, säger han.
I nuläget är det högst oklart vilken typ av underlag som regeringen vill ha – och om det överhuvudtaget går att dra ned på kostnaderna.
– Just nu inväntar vi mer information för att se vad de har för argumentation. Naturligtvis är det en osäkerhet för projektet och vi har redan investerat en hel del pengar i det här, men också mycket energi, säger Erik Fridén.
Enligt honom beror kostnadsökningen på att man tvingas bygga ett nytt signalställverk. I den första beräkningen utgick man från att det nya signalsystemet ERTMS skulle vara klart vid byggnation av de nya spåren, men det projektet har i sin tur försenats.
– Hade ERTMS genomförts som planerat hade vi inte behövt bygga något nytt ställverk i det här projektet. Det är naturligt att saker förändras, men i projektet jag ansvarar för har vi att rätta oss efter andra omständigheter som vi inte alltid kan påverka, säger Erik Fridén.
Senast den 19 maj ska Trafikverket presentera nya underlag för regeringen.