Rail point har dragit in mer och mer pengar de senaste åren. 2014 redovisade bolaget, som Katrineholms kommun äger 32 procent av, knappa 6 miljoner kronor i omsättning. Men enligt årsredovisningen för 2015 som nu är offentlig har trenden avtagit, fjolårets omsättning var bara 5,7 miljoner kronor.
Anders Thörnström, som på bolagsstämman i dagarna lämnade över ordförandeklubban till Owe Svensson, menar ändå att företagets framtid är ljus. De vikande intäkterna beror på ett spårarbete i Danmark som har gjort att Samskip van Dieren bara kunnat köra fem tåg till Katrineholm per vecka, istället för som tidigare sex tåg, förklarar han. En strejk på en terminal i Göteborg ska också ha lett till minskade volymer.
– Det slår igenom, det gör det. Men de kör nu avsevärt mycket längre tåg, 730 meter långa, och det är på väg att komma tillbaka till samma nivå som tidigare, säger Anders Thörnström.
Det finns inte anledning att vara orolig för framtiden då?
– Nej, jag tycker faktiskt att det finns all anledning att vara positiv. Det finns många intressenter som vill komma till Katrineholm. Sen ska man vara på det klara med att marginalerna är väldigt små, der handlar inte om några jättevinster.
I förvaltningsberättelsen menar företaget att nyetableringarna kring Logistikcentrum, bland annat i Catenas nya lagerbyggnad, förhoppningsvis kan öka godsvolymerna framöver.
Vinsten för 2015 blev blott 63 000 kronor. Överskottet flyttas över till räkenskapsåret 2016 och det blir alltså ingen utdelning till kommunen eller de andra två delägarna M4-gruppen och Svensk logistikpartner.
2014 var vinsten 334000 kronor, 2013 och 2012 redovisade Rail point förlust. Bolagets soliditet har stigit till 56 procent, jämfört med 48 procent 2014.