Rail point har dragit in mer och mer pengar de senaste Ären. 2014 redovisade bolaget, som Katrineholms kommun Àger 32 procent av, knappa 6 miljoner kronor i omsÀttning. Men enligt Ärsredovisningen för 2015 som nu Àr offentlig har trenden avtagit, fjolÄrets omsÀttning var bara 5,7 miljoner kronor.
Anders Thörnström, som pÄ bolagsstÀmman i dagarna lÀmnade över ordförandeklubban till Owe Svensson, menar ÀndÄ att företagets framtid Àr ljus. De vikande intÀkterna beror pÄ ett spÄrarbete i Danmark som har gjort att Samskip van Dieren bara kunnat köra fem tÄg till Katrineholm per vecka, istÀllet för som tidigare sex tÄg, förklarar han. En strejk pÄ en terminal i Göteborg ska ocksÄ ha lett till minskade volymer.
â Det slĂ„r igenom, det gör det. Men de kör nu avsevĂ€rt mycket lĂ€ngre tĂ„g, 730 meter lĂ„nga, och det Ă€r pĂ„ vĂ€g att komma tillbaka till samma nivĂ„ som tidigare, sĂ€ger Anders Thörnström.
Det finns inte anledning att vara orolig för framtiden dÄ?
â Nej, jag tycker faktiskt att det finns all anledning att vara positiv. Det finns mĂ„nga intressenter som vill komma till Katrineholm. Sen ska man vara pĂ„ det klara med att marginalerna Ă€r vĂ€ldigt smĂ„, der handlar inte om nĂ„gra jĂ€ttevinster.
I förvaltningsberÀttelsen menar företaget att nyetableringarna kring Logistikcentrum, bland annat i Catenas nya lagerbyggnad, förhoppningsvis kan öka godsvolymerna framöver.
Vinsten för 2015 blev blott 63 000 kronor. Ăverskottet flyttas över till rĂ€kenskapsĂ„ret 2016 och det blir alltsĂ„ ingen utdelning till kommunen eller de andra tvĂ„ delĂ€garna M4-gruppen och Svensk logistikpartner.
2014 var vinsten 334000 kronor, 2013 och 2012 redovisade Rail point förlust. Bolagets soliditet har stigit till 56 procent, jÀmfört med 48 procent 2014.