De tomma tågvagnarna står uppradade i novemberdiset. Ett gäng från Skandinaviska byggelement har efter viss förvirring, lyckats hitta rätt spår på Katrineholms logistikcentrum, där de ska få uppleva lastningen av jungfruturen. Det är en milstolpe i klivet mot att minska utsläppen av koldioxid.
– I vårt systerföretag Lättklinkerbetong har de använt järnväg sedan länge. De kör mer än 60 procent av sina transporter på järnväg, säger Karolina Sjöqvist, HR-ansvarig.
Katrineholmsföretaget är dotterbolag till Peab och är specialiserade på att tillverka betongelement. Fram tills nu har alla leveranser skett med lastbil, men tack vare en idé från bland annat chauffören Bosse Jansson, tillverkades en adapter som gör att det även går att lasta godset på tåg. Lastbärarna, flaken som godset fraktas på, passade nämligen inte på tågvagnarna.
– Det är en till synes enkel lösning på ett stort problem, säger vd Carl Rülcker.
Bosse Jansson kör intill med lastbilen, och flyttar smidigt över lastbärarna till tågvagnen med en kran som kan lyfta upp till 27 ton. Väggarna ska till ett bostadsbygge i Göteborg.
– Vi gör en satsning på fabriken i Katrineholm och med järnväg så når vi längre, säger Carl Rülcker.
Järnvägstransporter är också betydligt mer klimatsmart än att köra med lastbil. Den korta sträckan mellan logistikcentrum och fabriken lämpar sig också för eldrivna transporter i framtiden.
– Vår dröm är ett stickspår till fabriken i Katrineholm.