Premiär för mötesplats på Drottninggatan

En flexibel arbetsplats där samverkan ska föda nya affärsidéer. Det är målet för nya kontorskonceptet D11, som nu är i full gång.

Det senaste året har Hyreshusets lokal på Drottninggatan 11 varit en byggarbetsplats. Nu öppnar D11, som Shima Farajzadeh och Emma Cosmo hoppas ska bli en given mötesplats.

Det senaste året har Hyreshusets lokal på Drottninggatan 11 varit en byggarbetsplats. Nu öppnar D11, som Shima Farajzadeh och Emma Cosmo hoppas ska bli en given mötesplats.

Foto: Emma Eriksson

Katrineholm2021-03-02 16:28

För ett år sedan påbörjades Askungeförvandlingen av de över 800 kvadratmetrarna på Drottninggatan, som tidigare hyrdes av Ernst & Young. Nu har Hyreshuset slagit upp dörrarna till sitt coworkingkontor.

Borta är nötta linoleumgolv och akvariesmå glaskontor à la 1980-tal. Ett kliv in genom entrén leder in till en stor lobby med mjuka mattor, gröna växter och en soffa stor nog att rymma ett fotbollslag.

– Planen var egentligen att öppna den 1 september, men vi drog i handbromsen på grund av corona. Efter sommaren tog vi upp diskussionen igen för vi tror att det här konceptet behövs i dessa tider, säger Emma Cosmo, Hyreshusets uthyrningschef. 

Till skillnad från traditionella kontorshotell, är kärnan i coworkingkonceptet nätverkande och flexibilitet. Här ska små och stora företag få en spelplan att mötas på och hitta nya sätt att samarbeta med varandra.

På menyn erbjuds allt från lobbymedlemskap, där man inte har en fast arbetsplats till privat kontor. Den gemensamma nämnaren är att det räcker med en laptop för att kunna jobba. Skrivare, nätverk och allt annat finns redan på plats.

– Vi vill skapa en trevlig hemkänsla med liv och rörelse och folk som jobbar ihop i olika projekt. Behöver man arbeta ostört finns arbetsplatser och telefonbås där man kan gå undan, berättar Shima Farajzadeh som är spindeln i nätet på D11.

Hon kommer att sköta ruljangsen och hjälpa medlemmarna att knyta kontakt med varandra för att hitta nya affärsmöjligheter. Förhoppningen är att hitta en mix av etablerade och nystartade företag, men även locka dit utvecklingsbolag.

– Vi har redan fått bokningar och stora företag köper lobbyplatser för att kunna vara här ibland. En annan målgrupp är pendlare och de som arbetar på hemmaplan, säger Shima Farajzadeh.

Hon är hemflyttad katrineholmare med erfarenhet från eventbyråer i Stockholm. När pandemin släpper greppet är målet att D11 ska satsa på ett brett spektra av evenemang.

– Det här ska vara en levande och självklar mötesplats dit vi kan bjuda in gäster. På sikt vill vi genomföra event och föreläsningar. Det kan bli allt från kaffeprovning till yoga, säger Shima Farajzadeh.

Än är inget hugget i sten på D11, utan kunderna får själva vara med och påverka.

– Vi vill utgå från vad folk behöver, inte gissa. Nu kommer vi att lägga krut på lanseringen och bjuda hit smågrupper för att visa lokalerna, säger Shima Farajzadeh.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!