Sedan Valborg har polisen i lokalpolisområde Katrineholm fått tre nya cyklar till sitt förfogande. Och redan nu har de haft god nytta av hojarna.
– Som vid studenternas mösspåtagning. Vi gled bakom i samma takt som de gick, och småpratade med dem som gick sist i tåget. Om vi åkt bil, hur skulle vi ha gjort då? Ställt bilen någonstans, eller brumma efter dem, säger Anders Carlsäter, chef för områdespolisen.
På Valborg hade polisen också nytta av cyklarna.
– Vi träffade på ungdomar vid några grillplatser, dit vi inte kommit så lätt med bil. Ungdomarna känner att polisen kan dyka upp.
Carlsäter tänker sig att cyklarna också kan passa utmärkt om något område skulle vara drabbat av exempelvis villainbrott.
– Vi hör och ser så mycket mer på cykel. Åker vi bil är det lätt för tjuvarna att gömma sig i en buske tills vi åkt förbi. Men med cyklarna hör vi vad som händer på nästa gata och vi själva är helt tysta. Jag tror också att cyklarna är trygghetsskapande. Åker vi förbi någon får de nog känslan att vi är ute och övervakar, mer än att vi är på utryckning.
Han är entusiastisk inför möjligheterna med de nya cyklarna och tänker att de också kan användas vid utryckningar. Det går att cykla nedför trappor och på stigar där inga bilar kan köra. Det går också att cykla i ganska hög hastighet, och att cykla ikapp en springande person är inga problem.
– Vi har fått utbildning i att hantera cyklarna polisiärt, som gripandeteknik med cykeln till hjälp, säger områdespolisen Ted Bäck.
Även tidigare har man haft cyklar i lokalpolisområdet, men de har varken varit märkta "polis" eller särskilt anpassade för polisverksamheten. De nya cyklarna är tåliga och tål att kastas åt sidan, om det behövs. Också annat skiljer från vanliga cyklar, som att poliscyklarna har bromsen bakom framgaffeln.
– För en van cyklist ser våra cyklar nog enkla ut, men polisen vill ha robusta grejer, säger Ted Bäck.
Han tror inte att poliserna som cyklar är mer utsatta än de som fotpatrullerar.
– Men vi har med oss säkerhetstänkandet hela tiden, hur vi placerar cykeln om vi ska stoppa trafik med hjälp av den, eller vad det nu handlar om.
Cyklarna ska få hänga med både till Flen och Vingåker, men Anders Carlsäter anar att de får mest användning i lite större städer där det är lite mer än gångavstånd överallt.