Trafikverket tog nyligen fram ett förslag till vägplan för den 25 kilometer långa sträckan mellan Bie i Katrineholm och Alberga, i Eskilstuna kommun. På det öppna mötet i Julita deltog exempelvis markägare och boende längs vägsträckan.
I stora drag består förändringarna av att vägen görs om till mötesfri, genom att det byggs ett mitträcke. På sina ställen kommer vägen att göras bredare och på vissa sträckor blir det omkörningsfiler, det vill säga en så kallad 2+1-väg. Vidare ska 56:an få en förbifart vid ÄS, och inte gå igenom samhället som nu. Det innebär att vägbiten som går igenom ÄS i dagsläget, inte längre kommer att gälla som allmän väg, och att busshållplatserna vid bebyggelsen i så fall flyttas. Vissa anslutningsvägar kommer att göras om och korsningen som passerar väg 214 förändras.
Projektledaren för vägbygget, Ulrica Eriksson på Trafikverket, var en av dem från myndigheten som presenterade planerna i Lyan. Hon betonade att synpunkter på förslaget kunde lämnas ända till den 24 november, även när det läggs ut för granskning i vår finns möjlighet att lämna yttranden.
Publiken fick bland annat höra hur den kommande tidsplanen och proceduren för väggbygget ser ut. Sedan blev det allmän frågestund, som tog ordentlig fart efter att Lars Ramstedt på samhällsbyggnadsförvaltningen frågade hur åhörarna såg på Kollektivtrafikmyndighetens förslag om att busshållplatserna i Äs kunde flyttas närmare väg 214. Flera boende i Äs reagerade på förändringarna, som vissa ansåg skulle försämra situationen. Också frågan om var skolskjutsarna skulle gå väckte repliker.
En av dem på plats och som berörs av vägplanerna på 56:an var Tore Petersson i Långkärr. Han säger att bullret och trafiken på vägen, som går en bit ifrån hans och familjens bostad, har ökat på senare år. Han är också orolig för hur trafiken kommer att påverka möjligheten att ta sig korta sträckor på vägen.
– Jag tycker man i förslaget har förbisett den oskyddade trafiken, som när man ska ta sig till grannar och skolbussen, det blir mer begränsningar och farligare att ta sig fram, säger Tore Petersson, som skulle lämna in synpunkter till Trafikverket.