Plånboken tom – här tvingas cyklisterna byta sida

Den nya gång- och cykelbanan utmed Vingåkersvägen och Rönngatan är så gott som färdig och ska göra det säkrare för personer som går och cyklar. Samtidigt tvingas cyklister och gångtrafikanter oförberett byta sida med varandra utmed sträckan.

Utmed trädallén får gångtrafikanterna röra sig närmast allén. Nere vid gamla Tempo får de byta sida med cyklisterna. På bild ses också Markus Mellstrand.

Utmed trädallén får gångtrafikanterna röra sig närmast allén. Nere vid gamla Tempo får de byta sida med cyklisterna. På bild ses också Markus Mellstrand.

Foto: Jimmy Persson

Katrineholm2023-11-06 04:45

Sedan i våras har kommunen arbetat med att bygga om gång- och cykelbanan utmed Vingåkersvägen och Rönngatan. Arbetet är nästan färdigt, så när som på delar av linjemålningen, några skyltar och en papperskorg.

– Vi väntar också på en belysningsmast som ska placeras vid Lantmännen. Jobbet har gått förhållandevis bra, delvis eftersom gatan inte är så vältrafikerad, säger Markus Mellstrand, projektledare på samhällsbyggnadsförvaltningen.

Från Odalkorset till före detta Tempo har gång- och cykelbanan blivit både bredare och bytt sida, så att den nu ligger utmed trädallén. Det medför att körbanan samtidigt har smalnats av, vilket gör det svårare att mötas. Markus Mellstrand förklarar varför de har byggt så.

– Vi följer reglerna kring hur gator ska utformas och det går fortfarande att mötas, även om det är svårt. Men på det här sättet får vi ned hastigheten på bilarna, vilket också är ett mål vi har. Ingen ska skadas eller dö i trafiken.

Dessutom har det byggts ett nytt övergångsställe och en cykelpassage i Odalkorset.

– Intill korsningen ska vi dessutom plantera träd senare i höst. Dessutom ska vi så gräs i vår.

undefined
Markus Mellstrand testar en av de nya bänkarna.

Utmed hela sträckan, från Värmbolsvägen till Tempo, har det också bytts belysningsarmaturer.

– Vi ville få till bättre belysning. I stället för att flytta lampstolparna till sidan utmed den nya gång- och cykelbanan, så bytte vi till armaturer som lyser starkare än de vi hade innan.

Kostnaden för hela ombyggnationen uppgår till drygt 2,6 miljoner kronor, varav hälften kommer från Trafikverket.

– Målet med de här åtgärderna är att Katrineholm ska upplevas som Sveriges cykelvänligaste stad. Folk ska välja att använda cykeln i stället för att köra bil, säger Markus Mellstrand.

undefined
Här uppstår problem i trafiksituationen. Gångtrafikanter och cyklister får lov att byta sida med varandra mellan de två blå skyltarna.

Samtidigt har trafikanter stött på bekymmer i närheten av gamla Tempo. Där får gångtrafikanterna byta sida med cyklisterna. Anledningen är att kommunen vill ha gångtrafikanterna närmast riksväg 52 mellan Odalkorset och Tempo. Men mellan Tempo och Nordanåsbron är det i stället cyklisterna som ska cykla närmast gamla genomfarten (tidigare riksväg 52).

– Det beror på att vi inte kunde bygga om alla passager mellan Tempo och Nordanåsbron i det här projektet. Det fanns inte pengar avsatta till det. Men vi ska göra cykelsymboler i asfalten för att göra det tydligare. På sikt tittar vi dock på att fixa problemet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!