Under snart ett års tid har Skobes bil som första svenska företag testat ett nytt sätt att arbeta. Det är verkstadskunderna som har fått en personlig servicetekniker.
Nu är företaget på väg att avsluta fas 2. I början arbetade personalen ensam med sina kunder men det blev stressande.
Nu arbetar de i stället i team, men fortfarande har teknikern sin egen kund att boka in. Skillnaden är att nu stöttar teamet varandra.
Peter Lundström har arbetat på Skobes i sju år och gillar arbetssättet. Han tycker att det är lättare när kunden kan få en bra redogörelse för vad som ska göras med fordonet.
– Vinsten är kortare ledtider och att kunden känner sig mer omhändertagen. Kunden ska veta att säger man att bilen ska vara klar klockan tolv så är den det, berättar Skobes servicemarknadsansvarig, Tommy Sandberg.
Under tisdagen besöktes Skobes av ryska Volvohandlare som tog del av det nya sättet att arbeta. Efter besöket åkte gruppen vidare till Göteborg för att se en ny bilhall och besöka Volvomuseet.