P-huset har öppnat – påverkar parkeringar i centrum

Bandklippningen ersattes med en tur i kommunens elbil, när det nya parkeringshuset Loket invigdes på måndagen. Småskaligt, för att följa rådande coronarestriktioner.

I stället för bandklippning blev det en biltur genom parkeringshuset för kommunalråden Göran Dahlström (S) och Christer Sundqvist (M) övervakade av infrastrukturchefen Johnny Ljung, projektledaren Marcus Gerdåker och KFAB:s ordförande Roger Ljunggren.

I stället för bandklippning blev det en biltur genom parkeringshuset för kommunalråden Göran Dahlström (S) och Christer Sundqvist (M) övervakade av infrastrukturchefen Johnny Ljung, projektledaren Marcus Gerdåker och KFAB:s ordförande Roger Ljunggren.

Foto: Stina Järperud

Katrineholm2021-01-11 15:15

Bommen och porten öppnades när kommunalråden Göran Dahlström (S) och Christer Sundqvist (M) körde in i det nya parkeringshuset och gasade på lite bland de tomma platserna. Ceremonin fick symbolisera att Loket numera är öppet, trots avsaknaden av en välbesökt invigningsfest. 

För de tåg- och busspendlare som under byggtiden fått traska lite längre till bilen, är det säkerligen en glädjens och lättnadens dag. Men parkeringshuset är alla katrineholmares angelägenhet, betonade Göran Dahlström (S), som inledningsvis jämförde p-husbygget med fibersatsningen. 

– Det handlar om attraktionskraft och att kunna fortsätta att se till att Katrineholm kan växa. Alla människor i hela kommunen ska kunna arbeta, leva och verka i vår kommun. Vi ser till att vi har ett parkeringshus så att man kan pendla till sin arbetsplats. Förhoppningsvis har man ett välbetalt arbete och kommer hem med de skattepengarna, inledde han.

undefined
Göran Dahlström (S), Christer Sundqvist (M) och Roger Ljunggren (S) vid invigningen. "Min farhåga var att det skulle bli en ful koloss, men den smälter in väldigt bra, säger Christer Sundqvist.

Parkeringshuset har plats för 237 bilar och 44 cyklar. Förutom månadsabonnemang kan man köpa dagbiljett eller parkera för åtta kronor i timmen. Loket har stängt för inpassering på natten, men utpassage är möjligt dygnet runt. Byggnaden är kameraövervakad och endast den som köper bil- eller cykelparkering har tillträde. 

– Vi kommer att jobba vidare med öppettider och säkerheten och justera vartefter. Elplatserna är inte klara ännu, vi väntar fortfarande på bidrag för installationen, berättade infrastrukturchefen Johnny Ljung. 

I samband med öppningen justeras också parkeringsplatserna på andra sidan spåren, intill Fabriksgatan. Där omvandlas cirka 100 dygnsparkeringar, till en begränsning på två och fyra timmar. Syftet är att gynna centrumhandeln. 

undefined
Cykelgaraget är kommunens andra och är utrustat med låsbara hjälpskåp och eluttag för laddning av elcyklar.

Vägen till ett färdigt parkeringshus har inte varit spikrak. Inledningsvis stoppades pålningsarbetet av Trafikverket som krävde vibrationsmätningar och arbetet fick avbrytas. Det visade sig också att arbetet inleddes innan startbeskedet var i hamn vilket resulterade i miljonböter för KFAB. Vid slutbesiktningen upptäcktes så pass stora brister att invigningen fick skjutas upp i väntan på åtgärder. Trots det hölls budgeten på 35,5 miljoner, enligt KFAB:s ordförande Roger Ljunggren (S).

– Äntligen! Nu när vädret är som det är, så är det skönt att man kan parkera under tak och slippa sopa snö när man kommer hem, säger Christer Sundqvist (M).

Karta: Parkeringshuset Loket på Storgatan
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!