Personalen på KFAB:s fastighetsavdelning vittnar om stora brister i den psykosociala arbetsmiljön i kölvattnet av den omorganisation som infördes vid årsskiftet.
Ingmar Eriksson, vd på KFAB, är väl medveten om kritiken och arbetar nu för att få den nya organisationen att fungera.
– Vi har en personalförening som gör aktiviteter, men då är kollektivet (fastighetsavdelningen) nästan aldrig med. Senast började vi på arbetstid, men de valde ändå att inte vara med.
Att villkoren skiljer sig mellan tjänstemän och kollektivanställda har enligt vd:n sin naturliga förklaring i att kollektivavtalen ser olika ut.
– Vi försökte samordna, men då måste vi komma överens med facket om en lokal avvikelse. Vi kommer aldrig till det.
Omorganisationen gjordes snabbt, istället för den stegvisa övergång på två till tre år som utredarna föreslog.
– Det finns ingen anledning att dra ut på det. Vi hade problem och vi hade en chans att lösa det genom en organisationsförändring, säger Ingmar Eriksson.
Om ledarstilen, som beskrivs som "management by fear", säger han:
– Jag har ju två led under mig, så jag måste höra hur de vill att jag ska gå in och prata med personalen. Jag vill inte klampa in på deras områden. Men det är konstigt att de inte framför åsikter till närmaste chefen.
Styrelseordförande i KFAB, Fredrik Olovsson (S), har tagit del av skrivelsen från fastighetsavdelningen.
– Jag tog upp det med vd när den kom och vi var överens om att vi skulle få en ordentlig redovisning till nästkommande styrelsemöte. Det fick vi också.
Är du nöjd med åtgärderna?
– I grund och botten är jag nöjd med hur bolaget fungerar. Man har varit i en väldigt kraftig expansion, med många nya bostäder och stora investeringar i verksamhetslokaler och renoveringar. Samtidigt har också det ekonomiska resultatet förbättrats och vi ser också att vi har en hög kundnöjdhet. Det finns det utrymme för förbättringar, framförallt att minska reparationerna och att ha mer förebyggande arbete.
Fredrik Olovsson har fått löpande information om de fackliga förhandlingarna under processens gång.
– Förändringen är nödvändig och behöver genomföras. Det kommer att vara bra både för både hyresgäster och ekonomiskt på sikt. Det är alltid svårt att genomföra förändringar och att få alla nöjda. Det är självklart olyckligt när det blir ett så här turbulent läge.