Ökat intresse för "strövtåg" i hembygden

Sommarsemestrarna stundar, men glöm exotiska resmål. Katrineholms turistinformation slår ett slag för utflykter i närområdet.

Turistinformationen har blivit central i en tid då semester på hemmaplan förespråkas. Louise Magnusson, vd på KFV marknadsföring, säger att allt fler kommuninvånare vill ha tips om aktiviteter.

Turistinformationen har blivit central i en tid då semester på hemmaplan förespråkas. Louise Magnusson, vd på KFV marknadsföring, säger att allt fler kommuninvånare vill ha tips om aktiviteter.

Foto: Arkivbilder/Amelie von Essen/Roger Culmsee

Katrineholm2020-05-06 12:04

I coronatider har planerna fjärran resmål fått läggas på hyllan. Istället har Katrineholms turistinformation märkt av ett ökat intresse för aktiviteter på hemmaplan.

– Vi jobbar otroligt mycket med att informera om roliga saker att göra i närområdet nu när många spenderar tid hemma. Annars är man ju benägen att åka bort, men vi får mer och mer frågor även från de som bor i Katrineholms kommun, säger Louise Magnusson, vd på KFV marknadsföring som driver turistinformationen.

Fokus ligger på utomhusaktiviteter, som exempelvis rid-, cykel-, och vandringsleder.

– Många vill veta mer om den offentliga konst vi har och andra vill fiska och behöver information och fiskekort. Alla våra fina gårdsbutiker samt slott och herrgårdar väcker intresse och många vill hitta till en bra trädgårdshandel. 

Louise Magnusson säger att man från KFV marknadsförings sida står i ständig kontakt med besöksnäringen och handeln.

– Flera av de företag vi samarbetar med bedriver verksamhet i liten skala och är angelägna om att hålla verksamheten igång, säger Magnusson.

Hon tror att många arrangörer avvaktar tills de ser hur regelverket för sommarens evenemang kommer att se ut.

– Vi har inte fått signaler om att en del planerade aktiviteter är inställda, men mycket ligger kvar. Många väntar nog med att ta beslut i och med att förändringar kan ske snabbt. Fördelen för mindre ställen är att de är mer snabbrörliga.

KFV marknadsföring fortsätter att planera för evenemang i centrala Katrineholm, aktiviteter där inte för många samlas på samma tid och plats.

– Eftersom vi är i planeringsstadiet vill vi inte avslöja mer förrän vi vet att det går i lås. Det är jätteviktigt just nu att det fortsätter att hända positiva saker, betonar Louise Magnusson.

I samband med coronautbrottet fick turistinformationen snabbt en central roll som hjälpande hand utöver det vanliga. 

– I början fick vi samtal från isolerade människor som behövde hjälp att hämta mat och mediciner och vi hjälpte till med leveranser. Nu finns det många välfungerande team som hjälper till, så vi lotsar de som ringer rätt och har hela tiden aktuell information, berättar Louise Magnusson.

Hon betonar att det är viktigt att kunna vara ett stöd för de som ringer.

– Många har behov av att bara prata en stund och man får ta sig tiden även om det inte är någon vanlig turistinformationsuppgift. Vi är glada att vi kan vara till hjälp.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!