Syftet med E10 är att det ska hjälpa till att minska koldioxidutsläppen motsvarande det från 150 000 bilar. På nätet finns listor på vilka bilar som tål E10. Bland annat på branschorganisationen Bilswedens hemsida.
Kunden Jette Koldby Tjerring har delvis förståelse för förändringarna.
– Det gör ingenting om jag som konsument inte gillar bensinen. Jag tankar 95 blyfritt och om det nya bränslet är bra för miljön så är det väl bra för oss. Men vi kan inte påverka mer än att rösta i valet, säger hon.
De flesta bilar som är tillverkade efter 2011 ska klara av E10.
– Det är första gången jag tankar på det här, så jag kan ingenting om E10. Senast tankade jag i Danmark, så den här bilen brukar gå långt, säger Jette Koldby Tjerring.
Rebwar Kasili är vikarie på Shellmacken. Han berättar att en del kunder blir irriterade på dem som arbetar på macken på grund av förändringarna.
– Eftersom jag jobbar som vikarie är jag inte här så ofta, men jag har inget med bytet att göra, säger han.
Kollegan Sylvia Göggezer tillhör ordinarie personal på Shellmacken. Enligt henne har bytet skett hastigt under semestertider.
– När kunderna frågar om det nya drivmedlet svarar jag som det är. Jag har inte fått någon information, säger hon och tillägger:
– Vissa kunder har varit lite irriterade på det nya priset, då E10 är lite dyrare, säger Sylvia Göggezer.