Två timmar framför en skärm, uppdelat i fyra delprov. Frågeställningar i läsförståelse, naturvetenskap och matematik, som kom i slumpmässig ordning för de omkring 45 eleverna. Ungefär så gick Pisa-testet till på Nyhemsskolan.
– Att vår skola blev utvald var en ren tillfällighet. Både deltagande skolor och antalet på skolan som är med avgörs av slumpen, säger språkläraren Carina Johansson, som numera undervisar på Järvenskolan Södra efter att Nyhemsskolans högstadium flyttades dit.
Tillsammans med ytterligare en lärare var hon ansvarig för testet 2015. De två fick åka på en utbildningsdag i Stockholm och för övrigt handlade förberedelserna om att organisera inför provtillfället. Provet var det första där alla uppgifter utfördes digitalt.
– Vi höll till i skolans datorsal och fick låna in fler datorer för att de skulle räcka till. Det var även viktigt att uppkopplingen fungerade bra. Vissa har påstått att den digitala utformningen gjorde att resultaten förbättrades, men får vår del var eleverna inte alls lika vana att använda digitala hjälpmedel då som nu.
I Carina Johanssons eget verksamhetsområde, språk och läsförståelse, har hon i den egna undervisningen implementerat ett mer medvetliggörande läsande. Med det inlärningssättet får eleverna fokusera på vilken typ av text de ställs inför, snarare än att bara läsa.
Läsförståelseresultaten visade på förbättringar i den aktuella Pisa-rapporten, men skolorna får inte reda på hur just deras elever klarat sig i testet, utan underlaget bakas ihop till nationella siffror.
– Det är förstås roligt att resultaten vänt uppåt efter nedgången som varit. Det har blivit mer fokus på läsförståelse överlag, vilket kan ha bidragit till vändningen. Men mycket bra som sker i skolan tas inte upp i Pisa.
I matematiken, där elever också uppvisade förbättrade resultat i Pisa-rapporten, har ett målinriktat arbete pågått i Katrineholm på senare tid. Olika mattesatsningar, exempelvis via nätverk mellan flera kommuner, har iscensatts.
– Vi granskar kritiskt vår verksamhet, och en del i den positiva tendensen som nu syns tror jag är att mattelärare och elever kommunicerar mer med varandra än tidigare. Vi går åt rätt håll och vill fortsätta på den vägen, säger Ing-Marie Panzar, matematiklärare på Lindengymnasiet och medverkande i SKL:s matematiksatsning Pisa 2015.